فیس فایل

فیس فایل

Facefile
فیس فایل

فیس فایل

Facefile

طرح قبض تاکسی سرویس به صورت لایه باز


طرح قبض تاکسی سرویس به صورت لایه باز
دسته بندی فایل های لایه باز و PSD
بازدید ها 24
فرمت فایل zip
حجم فایل 584 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1
طرح قبض تاکسی سرویس به صورت لایه باز

فروشنده فایل

کد کاربری 19487
کاربر

طرح قبض تاکسی سرویس به صورت لایه باز

طرحی که در اختیار شما قرار گرفته است مناسب صدور قبض سرویس تاکسی است.

این فایل بصورت لایه باز است و محتوای آن آماده چاپ می باشد.

شما می توانید با اعمال تغییرات دلخواه در فایل از آن راحت و سریع استفاده کنید.

اندازه 26 * 9 سانتی متر

رزولیشن 300

قابل ویرایش با فتوشاپ

پاورپوینت دیدگاههای برنامه ریزی درسی (دیدگاه ماورای فردی)


پاورپوینت دیدگاههای برنامه ریزی درسی (دیدگاه ماورای فردی)

پاورپوینت دیدگاههای برنامه ریزی درسی (دیدگاه ماورای فردی) در 22 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل
تعداد صفحات22
حجم1360 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیعلوم تربیتی

توضیحات کامل

پاورپوینت دیدگاههای برنامه ریزی درسی (دیدگاه ماورای فردی) در 22 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

فهرست مطالب

مقدمه

نظریه ماورای فردی

فرایند خلاقیت از دیدگاه والاس

استعلا و روحانیت

برنامه های آموزشی ماورای فردی

آموزش و پرورش والدورف

آموزش و پرورش متلاقی

فنون آموزش و پرورش متلاقی

اهداف آموزش و پرورش متلاقی

بدیع پردازی و تلقین شناسی

تلقین شناسی

 

قسمتی از متن

آبراهام مازلویکی از چهره های برجسته روانشناسی انسانگرایانه است که در سالهای پایانی زندگی خود،توجه خود را بر استعلا قرار داد.

او در سال 1968 اعلام کرد که روانشناسی انسانگرایانه را که موج سوم روانشناسی است یک حرکت انتقالی برای رسیدن به موج چهارم یعنی روانشناسی ماورای فردی یا ماورای انسانی که تمرکز آن فراتر از نیازها و علایق انسانیوهویت ،خودشکوفایی و مفاهیمی از این قبیل است و توجه آن بر جهان هستی است.

دیدگاه انسانگرایانه بر خود پنداره ی مثبت و مهارتهای میان فردی تاکید می کند.

اما  دیدگاه ماورای فردی بر شهود و استعلا تاکید دارد.خرد از طریق شهود به تفکر خلاق وا دراک کل نگر دسترسی می یابد.

 

توجه: پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

هدف از این پایان نامه بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات162
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

بررسی و امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا

(مطالعه موردی: شرکت لوله و پروفیل سپنتا)
 
 
 
 
 
 
چکیده
قیمت تمام‌ شده هر واحد کالا از مباحث اساسی و تأثیرگذار در بقاء بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد و بنگاه‌های اقتصادی برای این‌که بتوانند در بازار رقابت فعالیت داشته باشند و از گردونه بازار خارج نشوند، می‌بایست به  نحوی قیمت تمام‌ شده را محاسبه نمایند که به واقعیت نزدیک باشد تا بتوانند با درصد حاشیه سود مناسب به سود مد نظر دست پیدا کنند. در روش سنتی محاسبه بهای تمام‌ شده، تسهیم هزینه‌ها به نحوی است که هزینه‌های سربار به یک نسبت مساوی بین تمام کالاهای که در خط تولید وجود دارند، تسهیم می‌گردد. این موضوع باعث می‌شودکه روش قیمت‌گذاری کالاها دقیق و بهینه نباشد و باعث تضعیف رقابت بنگاه در بازار شود. امروزه تعیین قیمت کالاها یکی از موارد نفوذ در بازار و تعیین‌کننده سهم بازار بیشتری برای هر بنگاه اقتصادی می‌باشد و شرکت‌های که بتوانند هزینه‌های خود را کنترل نمایند و همچنین قادر باشند که برای کالاها مختلف تولیدی خود با توجه به بهای تمام‌ شده قیمت مطلوب در نظر بگیرند سهم بیشتری از این بازار را خواهند داشت. 
 
بر این اساس در پژوهش حاضر به امکان سنجی استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت لوله و پروفیل سپنتا در سال 1394پرداخته شد. بر این اساس در مطالعه حاضر جهت دستیابی به این هدف از الگوی دو بعدی هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده گردیدو دو مدل AHP و آزمون t نیز جهت بررسی فرضیات مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می دهد که بین محرک‌های بهای کالاهای تولید شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  و استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت رابطه معنی‌داری وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به نتایج می توان گفت که بین مخازن فعالیت‌های انجام‌ شده در شرکت و نیز میان محرک‌های فعالیت هر مخزن در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  جهت پیاده سازی ABC رابطه معنی‌داری وجود دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

شرکت لوله و پروفیل سپنتا

پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 
 
 
 
 مقدمه 
امروزه رقابت جز لاینفک همه شرکت‌ها اعم از تولیدی و خدماتی است. لذا برای ادامه بقا از دیدگاه بازاریابی، بنگاه‌های اقتصادی حداقل می‌بایست به چهار عامل تأثیرگذار بر فروش محصولاتشان توجه داشته باشند. یکی از این عوامل قیمت فروش است و به‌طور سنتی قیمت فروش هر محصول از بهای تمام‌ شده به‌اضافه میزان سود مورد نظر به دست می‌آید، پس اگر بنگاه اقتصادی بتواند قیمت تمام‌ شده خود را کاهش دهد در نتیجه خواهد توانست قیمت فروش خود را کاهش داده و از نظر قیمتی با فرض ثابت بودن سایر عوامل رقبا را از میدان رقابت بیرون نماید. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های غیر ضروری امکان کاهش قیمت برای بنگاه به وجود آمده و می‌تواند قیمت خود را به نحوی تعیین کند تا مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری برای کالای او مصرف نموده و از باقی‌مانده پول برای ارضای سایر نیازهای خود استفاده کنند، و یا از مبلغ باقیمانده برای پس‌انداز استفاده نمایند که این موضوع باعث تشکیل پس‌انداز در جامعه شده و در نهایت بنگاه‌های اقتصادی از پس‌انداز ایجاد شده استفاده می‌کنند. بنابر این قیمت تمام‌ شده یکی از مباحث عمده‌ای است که بنگاه‌های اقتصادی به آن توجه خاصی باید داشته باشند. 
روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ازجمله روش‌های است که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را در رسیدن به اهداف خود کمک نماید. این روش تقریباً از دهه 1980 به بعد در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از تخصیص هزینه‌ها در دو مرحله، قادر شد تا میزان بهای تمام‌ شده کالاها و خدمات سازمان‌ها به‌صورت دقیق محاسبه نماید.
 
نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت از ابتدا در سازمان‌های تولیدی مطرح و تکامل یافت؛ اما با مشخص شدن نتایج مثبت حاصل از به‌کارگیری آن، این سیستم در سازمان‌های خدماتی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی،  بانک‌ها و رستوران‌ها نیز به کار گرفته شد و نتایج مناسب و مفیدی حاصل گردید. نتیجه پژوهش فاستر  در آمریکا نشان داد که روش سنتی نمی‌تواند اطلاعات مناسبی را برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم کند. طبق نظرسنجی از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا 51 درصد معتقد بودند که روش سنتی اطلاعات کافی برای هزینه‌یابی خدمات فراهم نمی‌کند. 45 درصد مدیران عقیده داشتند، اطلاعات این روش، دقیق و واقعی نیست و در تصمیم‌گیری‌ها نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد (زنگنه، 1391).
 
نتیجه یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد که 36 درصد از شرکت‌های آمریکایی مورد مطالعه، از نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده می‌کنند. این سیستم نه‌ تنها در واحدهای تولیدی کشورهای غربی، بلکه در سازمان‌های خدماتی نیز به کار گرفته و اخیراً کاربرد وسیعی در صدها سازمان پیداکرده است (زنگنه، 1391).سابقه استفاده از هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در مؤسسه‌های آموزشی، اگرچه بسیار محدود ولی به اواخر دهه 1980 بازمی‌گردد. یکی از اولین انتشارات در این زمینه مربوط به پورت و برک  است. آن‌ها متذکر شدند که مؤسسه‌های آموزش عالی در واقع یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده چند محصولی هستند که باید محصولات خود را در یک بازار رقابتی به فروش رسانند. اگر قیمت این محصولات بسیار بالا باشد، خطر از دست دادن بازار به نفع رقیب وجود دارد و اگر خیلی کم باشد با خطر ضرر و زیان مواجه خواهند بود؛ بنابر این باید بتوان قیمت این محصولات را بر اساس قیمت تمام‌ شده تعیین کرد تا ارزش واقعی آن معلوم شود و بتوان بین تولید محصولات یا ارائه خدمات مختلف توازن برقرار کرد و اولویت‌بندی نمود؛ این امر بیشترین مزیت رقابتی را برای مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی، به همراه خواهد داشت (عباسی و صابری، 1386). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
1- فصل اول:کلیات 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله تحقیق 3
1-3- ضرورت انجام تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 7
1-5- سؤالات تحقیق 8
1-6- فرضیه‌های تحقیق 8
1-7- سابقه پژوهش 9
1-8- متدولوژی تحقیق 13
1-9- قلمرو تحقیق 15
1-10- جمع‏آوری اطلاعات 16
1-11- نرم‌افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها 16
1-12- استفاده‌کنندگان از نتایج تحقیق 17
1-13- تعریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات 17
1-14- سازمان‌دهی مطالعه 18
 
2- فصل دوم: ادبیات تحقیق و پیشینه نگاشته‌ها 19
2-1- مقدمه 20
2-2- ماهیت حسابداری صنعتی 21
2-3- کاربرد حسابداری صنعتی 21
2-4- اهداف هزینه‌یابی 22
2-5- هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر 22
2-6- عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 23
2- 6-1- هزینه‌های مواد مستقیم 23
2-6-2- هزینه‌های دستمزد مستقیم 23
2-6-3- هزینه‌های غیرمستقیم تولید 24
2-6-3-1- سربار متغیر کارخانه 24
2-6-3-2- سربار ثابت کارخانه 24
2-7- هزینه‌های دوره و هزینه‌های محصول 25
2-8- روش‌های موجودی برداری دائمی و ادواری 26
2-9- برخی اصطلاحات متداول در حسابداری مدیریت 27
2-10- هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 28
2-10-1- روش‌های تخصیص هزینه‌های سربار 31
2-10-1-1- تخصیص کلی سربار 31
2-10-1-2- تخصیص برحسب دوایر 32
2-10-1-3- تخصیص برحسب فعالیت 33
2-11- طراحی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 38
2-11-1- مدل ادغامی 38
2-11-2- مدل اختصاصی 39
2-12- درست به ‌موقع و هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 44
2-13- مدیریت بر مبنای فعالیت 44
2-14- محاسن و معایب هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 46
2-15- نتیجه‌گیری در رابطه با سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 48
2-16- روش‌های تعیین محرک هزینه 49
2-17- محرک هزینه و دادهکاوی 50
2-18- محرک هزینه و تحلیل عاملی 51
2-19- مراحل اجرایی  روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت‌های تولیدی 53
2-20- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در داخل کشور 59
2-21- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در خارج از کشور 64
2-22- آشنایی با شرکت مورد تحقیق 70
2-22-1- تاریخچه شرکت مورد مطالعه 70
2-22-2- خط مشی کیفیت 72
2-22-3- محصولات تولیدی شرکت 73
2-22-3-1- واحد برنامه‌ریزی 74
2-22-3-2- واحد قیچی 74
2-22-3-3- واحد لوله‌سازی 74
2-22-3-4- واحد پروفیل‌سازی 75
2-22-3-5- واحد تست و آزمایش 75
2-22-3-6- واحد گالوانیزه 76
2-22-3-7- واحد رزوه 77
2-22-3-8- ضایعات 77
2-23- خلاصه فصل 78
 
3- فصل سوم: روش تحقیق 79
3-1- مقدمه 80
3-2- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش 80
3-3- جمع‏آوری اطلاعات و نمونه‏گیری 81
3-3-1- مطالعات کتابخانه ای 81
3-3-2- تحقیقات میدانی 81
3-4- آزمون آلفای کرونباخ 83
3-5- مفهوم و تفسیر آزمون روایی و پایایی 84
3-6- نوع پژوهش 85
3-7- اهداف تحقیق 85
3-8- سؤالات تحقیق 86
3-9- فرضیه‏های تحقیق 86
3-10- روش تحقیق 87
3-11- تکنیک‌های تصمیم‌گیری 95
3-12- روش AHP 97
3-13- چارچوب روش AHP 97
3-14- مراحل انجام روش AHP 99
3-15- تحلیل همبستگی و آزمون t 103
3-16- خلاصه فصل 104
 
4- فصل چهارم: نتایج و بحث 105
4-1- مقدمه 106
4-2- هزینههای سربار 106
4-3- نرخ ناسازگاری معیارها در آزمون AHP 109
4-4- نتایج مدل AHP 109
4-4-1- نتایج مدل AHP برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش 110
4-4-2- نتایج مدل AHP برای هزینههای استهلاک و تعمیرات 111
4-4-3- نتایج مدل AHP برای هزینههای حقوق و دستمزد غیرمستقیم 112
4-4-4- نتایج مدل AHP برای هزینههای رفاهی 112
4-4-5- نتایج مدل AHP برای هزینههای برق و گاز و سوخت 113
4-5- مقایسه هزینه‌یابی سنتی و ABC 114
4-6- نتایج آزمون فرضیات 121
4-6-1- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول 122
4-6-2- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم 122
4-6-3- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم 123
4-6-4- نتایج آزمون فرضیه اصلی 125
4-7- خلاصه فصل 126
 
5- فصل پنجم: نتیجه‏ گیری و پیشنهادها 127
5-1- مقدمه 128
5-2- خلاصه موضوع و روش تحقیق انجام شده 128
5-3- نتیجه‏گیری و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق 132
5-4- نتایج آزمون فرضیات 133
5-4-1- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول 133
5-4-2- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم 134
5-4-3- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم 134
5-4-4- نتایج آزمون فرضیه اصلی 135
5-5- پیشنهادها 135
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 137
5-7- محدودیت‏های تحقیق 138
منابع 139
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل ها و نمودارها
شکل (‏1 1): ارتباط میان ABC وABM 10
شکل(‏1 2): روش استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت 11
شکل (‏1 3): استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت 11
شکل (‏1 4): الگوی دوبعدی هزینه‌یابی برمبنای فعالیت 15
شکل (‏2 1): عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 25
شکل (‏2 2): رابطه بین میزان استفاده از تکنولوژی و هزینه‌ها 31
شکل (‏2 3): هزینه‌یابی دو مرحله‌ای بر حسب دایره 33
شکل (‏2 4): الگوی دوبعدی ABC 36
شکل (‏2 5): هزینه‌یابی دومرحله‌ای بر حسب فعالیت 42
شکل (‏3 1): مدل مفهومی تحقیق با رویکرد AHP 98
 
نمودار (‏4 1): میزان درآمد پس از کسر هزینه‌های سربار (میلیون ریال) 115
نمودار (‏4 2): هزینه سربار محاسبه شده برای هر تن از محصولات مختلف به دو روش سنتی و ABC 117
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (‏2 1): سطوح و نمونه‌هایی از فعالیت‌ها، هزینه‌ها و مبانی تخصیص 41
جدول (‏2 2): مقایسه روش ABC با روش هزینه‌یابی سنتی 43
جدول (‏3 1): آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه‏. 85
جدول (‏3 2): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های تولید (هزار ریال) 90
جدول (‏3 3): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های خدماتی (هزار ریال) 91
جدول ‏(3 4): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های اداری و مالی و فروش (هزار ریال) 92
جدول (‏3 5): طبقه‌بندی محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا 94
جدول (‏3 6): شاخص تصادفی بودن (RI) 102
جدول (‏4 1): برآورد نرخ ناسازگاری 109
جدول (‏4 2): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش 110
جدول (‏4 3): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای استهلاک و تعمیرات 111
جدول (‏4 4): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینهای حقوق و دستمزد غیرمستقیم 112
جدول (‏4 5): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای رفاهی 113
جدول (‏4 6): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای آب و برق 113
جدول (‏4 7): میزان تولید گروه محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا 114
جدول ‏(4 8): هزینه‌های سربار محصولات شرکت سپنتا براساس گروههای هزینه‌ای 116
جدول (‏4 9): محاسبه هزینه سربار هر تن از تولیدات مختلف شرکت سپنتا 116
جدول (‏4 10): محاسبه درآمد هر نوع محصول پس از کسر هزینه‌های سربار (کیلوگرم-ریال) 118
جدول (‏4 11): بررسی آزمون T برای محرک بهای کالای تولید شده در روش سنتی و ABC 121
جدول (‏4 12): نتایج آزمون T برای مخازن فعالیت‌ها در روش سنتی و ABC 123
جدول ‏(4 13): محاسبه هزینه هر محصول در هر گروه هزینه سربار به روش سنتی و ABC 124
جدول (‏4 14): نتایج آزمون T برای محرک‌های فعالیت در روش سنتی و ABC 125
جدول (‏4 15): خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات سیستم هزینه‌یابی سنتی و ABC 126
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتها

امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتها

هدف از این پایان نامه امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکت لوله و پروفیل سپنتا می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات162
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتها

(مطالعه موردی: شرکت لوله و پروفیل سپنتا)
 
 
 
 
 
 
چکیده
قیمت تمام‌ شده هر واحد کالا از مباحث اساسی و تأثیرگذار در بقاء بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد و بنگاه‌های اقتصادی برای این‌که بتوانند در بازار رقابت فعالیت داشته باشند و از گردونه بازار خارج نشوند، می‌بایست به  نحوی قیمت تمام‌ شده را محاسبه نمایند که به واقعیت نزدیک باشد تا بتوانند با درصد حاشیه سود مناسب به سود مد نظر دست پیدا کنند. در روش سنتی محاسبه بهای تمام‌ شده، تسهیم هزینه‌ها به نحوی است که هزینه‌های سربار به یک نسبت مساوی بین تمام کالاهای که در خط تولید وجود دارند، تسهیم می‌گردد. این موضوع باعث می‌شودکه روش قیمت‌گذاری کالاها دقیق و بهینه نباشد و باعث تضعیف رقابت بنگاه در بازار شود. امروزه تعیین قیمت کالاها یکی از موارد نفوذ در بازار و تعیین‌کننده سهم بازار بیشتری برای هر بنگاه اقتصادی می‌باشد و شرکت‌های که بتوانند هزینه‌های خود را کنترل نمایند و همچنین قادر باشند که برای کالاها مختلف تولیدی خود با توجه به بهای تمام‌ شده قیمت مطلوب در نظر بگیرند سهم بیشتری از این بازار را خواهند داشت. 
 
بر این اساس در پژوهش حاضر به امکان سنجی استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت لوله و پروفیل سپنتا در سال 1394پرداخته شد. بر این اساس در مطالعه حاضر جهت دستیابی به این هدف از الگوی دو بعدی هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده گردیدو دو مدل AHP و آزمون t نیز جهت بررسی فرضیات مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می دهد که بین محرک‌های بهای کالاهای تولید شده در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  و استقرار سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت رابطه معنی‌داری وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به نتایج می توان گفت که بین مخازن فعالیت‌های انجام‌ شده در شرکت و نیز میان محرک‌های فعالیت هر مخزن در شرکت لوله و پروفیل سپنتا  جهت پیاده سازی ABC رابطه معنی‌داری وجود دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

شرکت لوله و پروفیل سپنتا

پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 
 
 
 
 مقدمه 
امروزه رقابت جز لاینفک همه شرکت‌ها اعم از تولیدی و خدماتی است. لذا برای ادامه بقا از دیدگاه بازاریابی، بنگاه‌های اقتصادی حداقل می‌بایست به چهار عامل تأثیرگذار بر فروش محصولاتشان توجه داشته باشند. یکی از این عوامل قیمت فروش است و به‌طور سنتی قیمت فروش هر محصول از بهای تمام‌ شده به‌اضافه میزان سود مورد نظر به دست می‌آید، پس اگر بنگاه اقتصادی بتواند قیمت تمام‌ شده خود را کاهش دهد در نتیجه خواهد توانست قیمت فروش خود را کاهش داده و از نظر قیمتی با فرض ثابت بودن سایر عوامل رقبا را از میدان رقابت بیرون نماید. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های غیر ضروری امکان کاهش قیمت برای بنگاه به وجود آمده و می‌تواند قیمت خود را به نحوی تعیین کند تا مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری برای کالای او مصرف نموده و از باقی‌مانده پول برای ارضای سایر نیازهای خود استفاده کنند، و یا از مبلغ باقیمانده برای پس‌انداز استفاده نمایند که این موضوع باعث تشکیل پس‌انداز در جامعه شده و در نهایت بنگاه‌های اقتصادی از پس‌انداز ایجاد شده استفاده می‌کنند. بنابر این قیمت تمام‌ شده یکی از مباحث عمده‌ای است که بنگاه‌های اقتصادی به آن توجه خاصی باید داشته باشند. 
روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ازجمله روش‌های است که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را در رسیدن به اهداف خود کمک نماید. این روش تقریباً از دهه 1980 به بعد در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از تخصیص هزینه‌ها در دو مرحله، قادر شد تا میزان بهای تمام‌ شده کالاها و خدمات سازمان‌ها به‌صورت دقیق محاسبه نماید.
 
نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت از ابتدا در سازمان‌های تولیدی مطرح و تکامل یافت؛ اما با مشخص شدن نتایج مثبت حاصل از به‌کارگیری آن، این سیستم در سازمان‌های خدماتی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی،  بانک‌ها و رستوران‌ها نیز به کار گرفته شد و نتایج مناسب و مفیدی حاصل گردید. نتیجه پژوهش فاستر  در آمریکا نشان داد که روش سنتی نمی‌تواند اطلاعات مناسبی را برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم کند. طبق نظرسنجی از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا 51 درصد معتقد بودند که روش سنتی اطلاعات کافی برای هزینه‌یابی خدمات فراهم نمی‌کند. 45 درصد مدیران عقیده داشتند، اطلاعات این روش، دقیق و واقعی نیست و در تصمیم‌گیری‌ها نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد (زنگنه، 1391).
 
نتیجه یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد که 36 درصد از شرکت‌های آمریکایی مورد مطالعه، از نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده می‌کنند. این سیستم نه‌ تنها در واحدهای تولیدی کشورهای غربی، بلکه در سازمان‌های خدماتی نیز به کار گرفته و اخیراً کاربرد وسیعی در صدها سازمان پیداکرده است (زنگنه، 1391).سابقه استفاده از هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در مؤسسه‌های آموزشی، اگرچه بسیار محدود ولی به اواخر دهه 1980 بازمی‌گردد. یکی از اولین انتشارات در این زمینه مربوط به پورت و برک  است. آن‌ها متذکر شدند که مؤسسه‌های آموزش عالی در واقع یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده چند محصولی هستند که باید محصولات خود را در یک بازار رقابتی به فروش رسانند. اگر قیمت این محصولات بسیار بالا باشد، خطر از دست دادن بازار به نفع رقیب وجود دارد و اگر خیلی کم باشد با خطر ضرر و زیان مواجه خواهند بود؛ بنابر این باید بتوان قیمت این محصولات را بر اساس قیمت تمام‌ شده تعیین کرد تا ارزش واقعی آن معلوم شود و بتوان بین تولید محصولات یا ارائه خدمات مختلف توازن برقرار کرد و اولویت‌بندی نمود؛ این امر بیشترین مزیت رقابتی را برای مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی، به همراه خواهد داشت (عباسی و صابری، 1386). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
1- فصل اول:کلیات 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله تحقیق 3
1-3- ضرورت انجام تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 7
1-5- سؤالات تحقیق 8
1-6- فرضیه‌های تحقیق 8
1-7- سابقه پژوهش 9
1-8- متدولوژی تحقیق 13
1-9- قلمرو تحقیق 15
1-10- جمع‏آوری اطلاعات 16
1-11- نرم‌افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها 16
1-12- استفاده‌کنندگان از نتایج تحقیق 17
1-13- تعریف عملیاتی واژهها و اصطلاحات 17
1-14- سازمان‌دهی مطالعه 18
 
2- فصل دوم: ادبیات تحقیق و پیشینه نگاشته‌ها 19
2-1- مقدمه 20
2-2- ماهیت حسابداری صنعتی 21
2-3- کاربرد حسابداری صنعتی 21
2-4- اهداف هزینه‌یابی 22
2-5- هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر 22
2-6- عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 23
2- 6-1- هزینه‌های مواد مستقیم 23
2-6-2- هزینه‌های دستمزد مستقیم 23
2-6-3- هزینه‌های غیرمستقیم تولید 24
2-6-3-1- سربار متغیر کارخانه 24
2-6-3-2- سربار ثابت کارخانه 24
2-7- هزینه‌های دوره و هزینه‌های محصول 25
2-8- روش‌های موجودی برداری دائمی و ادواری 26
2-9- برخی اصطلاحات متداول در حسابداری مدیریت 27
2-10- هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 28
2-10-1- روش‌های تخصیص هزینه‌های سربار 31
2-10-1-1- تخصیص کلی سربار 31
2-10-1-2- تخصیص برحسب دوایر 32
2-10-1-3- تخصیص برحسب فعالیت 33
2-11- طراحی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 38
2-11-1- مدل ادغامی 38
2-11-2- مدل اختصاصی 39
2-12- درست به ‌موقع و هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 44
2-13- مدیریت بر مبنای فعالیت 44
2-14- محاسن و معایب هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 46
2-15- نتیجه‌گیری در رابطه با سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 48
2-16- روش‌های تعیین محرک هزینه 49
2-17- محرک هزینه و دادهکاوی 50
2-18- محرک هزینه و تحلیل عاملی 51
2-19- مراحل اجرایی  روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت‌های تولیدی 53
2-20- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در داخل کشور 59
2-21- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در خارج از کشور 64
2-22- آشنایی با شرکت مورد تحقیق 70
2-22-1- تاریخچه شرکت مورد مطالعه 70
2-22-2- خط مشی کیفیت 72
2-22-3- محصولات تولیدی شرکت 73
2-22-3-1- واحد برنامه‌ریزی 74
2-22-3-2- واحد قیچی 74
2-22-3-3- واحد لوله‌سازی 74
2-22-3-4- واحد پروفیل‌سازی 75
2-22-3-5- واحد تست و آزمایش 75
2-22-3-6- واحد گالوانیزه 76
2-22-3-7- واحد رزوه 77
2-22-3-8- ضایعات 77
2-23- خلاصه فصل 78
 
3- فصل سوم: روش تحقیق 79
3-1- مقدمه 80
3-2- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش 80
3-3- جمع‏آوری اطلاعات و نمونه‏گیری 81
3-3-1- مطالعات کتابخانه ای 81
3-3-2- تحقیقات میدانی 81
3-4- آزمون آلفای کرونباخ 83
3-5- مفهوم و تفسیر آزمون روایی و پایایی 84
3-6- نوع پژوهش 85
3-7- اهداف تحقیق 85
3-8- سؤالات تحقیق 86
3-9- فرضیه‏های تحقیق 86
3-10- روش تحقیق 87
3-11- تکنیک‌های تصمیم‌گیری 95
3-12- روش AHP 97
3-13- چارچوب روش AHP 97
3-14- مراحل انجام روش AHP 99
3-15- تحلیل همبستگی و آزمون t 103
3-16- خلاصه فصل 104
 
4- فصل چهارم: نتایج و بحث 105
4-1- مقدمه 106
4-2- هزینههای سربار 106
4-3- نرخ ناسازگاری معیارها در آزمون AHP 109
4-4- نتایج مدل AHP 109
4-4-1- نتایج مدل AHP برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش 110
4-4-2- نتایج مدل AHP برای هزینههای استهلاک و تعمیرات 111
4-4-3- نتایج مدل AHP برای هزینههای حقوق و دستمزد غیرمستقیم 112
4-4-4- نتایج مدل AHP برای هزینههای رفاهی 112
4-4-5- نتایج مدل AHP برای هزینههای برق و گاز و سوخت 113
4-5- مقایسه هزینه‌یابی سنتی و ABC 114
4-6- نتایج آزمون فرضیات 121
4-6-1- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول 122
4-6-2- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم 122
4-6-3- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم 123
4-6-4- نتایج آزمون فرضیه اصلی 125
4-7- خلاصه فصل 126
 
5- فصل پنجم: نتیجه‏ گیری و پیشنهادها 127
5-1- مقدمه 128
5-2- خلاصه موضوع و روش تحقیق انجام شده 128
5-3- نتیجه‏گیری و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق 132
5-4- نتایج آزمون فرضیات 133
5-4-1- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول 133
5-4-2- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم 134
5-4-3- نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم 134
5-4-4- نتایج آزمون فرضیه اصلی 135
5-5- پیشنهادها 135
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 137
5-7- محدودیت‏های تحقیق 138
منابع 139
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل ها و نمودارها
شکل (‏1 1): ارتباط میان ABC وABM 10
شکل(‏1 2): روش استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت 11
شکل (‏1 3): استفاده از اطلاعات مبتنی بر فعالیت 11
شکل (‏1 4): الگوی دوبعدی هزینه‌یابی برمبنای فعالیت 15
شکل (‏2 1): عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 25
شکل (‏2 2): رابطه بین میزان استفاده از تکنولوژی و هزینه‌ها 31
شکل (‏2 3): هزینه‌یابی دو مرحله‌ای بر حسب دایره 33
شکل (‏2 4): الگوی دوبعدی ABC 36
شکل (‏2 5): هزینه‌یابی دومرحله‌ای بر حسب فعالیت 42
شکل (‏3 1): مدل مفهومی تحقیق با رویکرد AHP 98
 
نمودار (‏4 1): میزان درآمد پس از کسر هزینه‌های سربار (میلیون ریال) 115
نمودار (‏4 2): هزینه سربار محاسبه شده برای هر تن از محصولات مختلف به دو روش سنتی و ABC 117
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (‏2 1): سطوح و نمونه‌هایی از فعالیت‌ها، هزینه‌ها و مبانی تخصیص 41
جدول (‏2 2): مقایسه روش ABC با روش هزینه‌یابی سنتی 43
جدول (‏3 1): آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه‏. 85
جدول (‏3 2): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های تولید (هزار ریال) 90
جدول (‏3 3): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های خدماتی (هزار ریال) 91
جدول ‏(3 4): شرح هزینه‌های سربار خدماتی شرکت سپنتا- هزینه‌های اداری و مالی و فروش (هزار ریال) 92
جدول (‏3 5): طبقه‌بندی محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا 94
جدول (‏3 6): شاخص تصادفی بودن (RI) 102
جدول (‏4 1): برآورد نرخ ناسازگاری 109
جدول (‏4 2): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینه آموزش تبلیغات و فروش 110
جدول (‏4 3): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای استهلاک و تعمیرات 111
جدول (‏4 4): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینهای حقوق و دستمزد غیرمستقیم 112
جدول (‏4 5): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای رفاهی 113
جدول (‏4 6): برآورد وزن زیرمعیارها برای هزینههای آب و برق 113
جدول (‏4 7): میزان تولید گروه محصولات شرکت لوله و پروفیل سپنتا 114
جدول ‏(4 8): هزینه‌های سربار محصولات شرکت سپنتا براساس گروههای هزینه‌ای 116
جدول (‏4 9): محاسبه هزینه سربار هر تن از تولیدات مختلف شرکت سپنتا 116
جدول (‏4 10): محاسبه درآمد هر نوع محصول پس از کسر هزینه‌های سربار (کیلوگرم-ریال) 118
جدول (‏4 11): بررسی آزمون T برای محرک بهای کالای تولید شده در روش سنتی و ABC 121
جدول (‏4 12): نتایج آزمون T برای مخازن فعالیت‌ها در روش سنتی و ABC 123
جدول ‏(4 13): محاسبه هزینه هر محصول در هر گروه هزینه سربار به روش سنتی و ABC 124
جدول (‏4 14): نتایج آزمون T برای محرک‌های فعالیت در روش سنتی و ABC 125
جدول (‏4 15): خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات سیستم هزینه‌یابی سنتی و ABC 126
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک

امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک

هدف از این پایان نامه امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک (کارکنان بانک ملت) بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات206
حجم1155 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

امکان سنجی اجرای کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد بانک

 

 

 


چکیده:
ارزیابی شرط لازم مدیریت است. اگر چیزی را نتوان ارزیابی نمود نمی توان آن را مدیریت کرد. سرمایه گذاری و مدیریت روی دارایی های نامشهود در بالندگی و شکل گیری سازمانهای مشتری مدار و پاسخگو منجر به تولید خدمات ارزان و بالا رفتن سطح رضایتمندی جامعه هدف می گردد. امروزه دیگر نمی توان با ابزارهای اندازه گیری عملکرد دوران اقتصاد سنتی و صنعتی موفقیت سازمان را سنجید. ارزیابی عملکرد فرایند سنجش و اندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب با معیارها و نگرش معین در دامنه و حوزه تحت پوشش معین با شاخص های معین با هدف بازنگری اصلاح و بهبود مستمر آن می‎باشد. بانک ملت استان گیلان نیز، در جهت نیل به اهداف عالی و رسیدن به جایگاه برتر نیاز به استقرار یک مدل جهت ارزیابی عملکرد خویش دارد تا هم استراتژی‌های خود را عملیاتی نموده، عملکرد مجموعه خود را جهت حصول اطمینان از کاهش انحراف در مسیر ارزیابی نماید و هم در رسیدن به نتایج مورد خواست خود توازن ایجاد نماید.

 

به همین منظور در این تحقیق، بررسی نقش ارزیابی عملکرد در بانک ملت استان گیلان با استفاده از کارت امتیازی متوازن  مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تحقیق ابتدا با مقایسه سیستم‌های ارزیابی عملکرد و انتخاب مدل کارت امتیازی متوازن به این سوال پاسخ می‌دهد که کدام یک از مدل‌های اندازه گیری عملکرد را جهت ارزیابی عملکرد بانک ملت استان گیلان باید انتخاب کرد و توسعه داد؟

 

 

این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ روش و اجرا، تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است و نهایتاً از لحاظ روش جمع آوری داده ها و اطلاعات این تحقیق از نوع میدانی می باشد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه بوده است. کارکنان بانک ملت استان گیلان که تعداد آنها 750 نفر بود به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. شیوه نمونه گیری در این پژوهش روش تصادفی ساده بوده است. تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. آزمون تی تست برای بررسی فرضیه ها و آزمون فریدمن برای اولویت بندی شاخص ها استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می‎دهد که تمام فرضیه های تحقیق تایید شده است.

 

 

واژه‌های کلیدی:

ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن (شاخص های چهارگانه BSC)، دارایی های مشهود و دارایی های نامشهود

 


  مقدمه
در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش فعالیت ارزش آفرین سازمان‌ها متکی به دارایی‌های مشهود آن‌ها نیست. امروزه دانش و قابلیت کارکنان روابط با مشتریان و تأمین کنندگان کیفیت محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی دارایی‌هایی به مراتب ارزشمندتر از دارایی‌های فیزیکی‌اند و توانمندی سازمان‌ها در به کار گیری این دارایی‌های نامشهود قدرت اصلی ارزش آفرینی آن‌ها را رقم می‌زند و ارزیابی‌های مبتنی بر سنجه‌های مالی توانایی ارزیابی این دارایی‌های نامشهود و انعکاس تأثیر آن‌ها بر موفقیت سازمان‌ها را ندارند. در اوایل دهه 1990 روش ارزیابی متوازن توسط چند تن از محققین به دنیا معرفی شد. این روش معتقد بود که ارزیابی عملکرد نبایستی تنها به سنجه‌های (مالی) متکی باشد بلکه عملکرد را باید از منظر‌های مهم دیگری همچون منظر (مشتری) (فرایندهای داخلی) و (یادگیری و رشد) نیز مورد ارزیابی قرار داد. (کاپلان، نورتون، 1386: 1).

 

 

1-2- بیان مسأله
در اوایل دهه 1990موسسه نولان نورتون بازوی تحقیقاتی شرکت کی پی ام جی تحقیقی را با عنوان(( اندازه گیری عملکرد سازمانهای آینده)) به عهده گرفت. در این پژوهش روشی به منظور اندازه گیری عملکرد به نام کارت امتیازی متوازن ارائه شد. کارت امتیازی متوازن چارچوبی مفهومی دارد که اهداف راهبردی سازمان را به شاخص های قابل سنجش تبدیل کرده و توزیع متعادلی میان حوزه های حیاتی سازمان برقرارمی کند و امروزه نه تنها بعنوان ابزاری برای اندازه گیری عملکرد بلکه بعنوان ابزاری به منظور مدیریت راهبردی و تبدیل چشم انداز به مجموعه ای شفاف و واضح از اهداف نیز استفاده می شود.

 

این روش که تلاش شد ضعف سیستم های اندازه گیری عملکرد سنتی در ارتباط با خلق ارزش از دارایی های نامشهود پوشانده شود بعنوان سیستم ارزیابی عملکردعلاوه بر ارزیابی مالی عملکرد سازمان را با افزودن سه بعد دیگر ارزیابی می کند. مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل می‌باشد، کارت امتیازی متوازن، شاخص‌های مالی سنتی را حفظ می‌کند، اما شاخص‌های مالی به تنهایی ناکافی هستند، کارت امتیازی متوازن، شاخص‌های مالی از عملکرد گذشته را با شاخص‌هایی از تعیین کننده‌های عملکرد آینده تکمیل می‌کند. اهداف و شاخص‌های کارت امتیازی از استراتژی و چشم انداز سازمان تعیین شده‌اند. این اهداف و شاخص‌ها به عملکرد سازمان در چهار منظر می‌نگرند: مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری.

 

 

زیگنفوس(2000) استفاده از کارت امتیازی متوازن را به منظور انتخاب شاخص های عملکرد در حوزه بازرسی ممیزی داخلی نشان داد. کالن وهمکاران (2003) استفاده از کارت امتیازی متوازن را برای تقویت مدیریت عملکرد پیشنهاد دادند. لانکویست(2002) کارت امتیازی متوازن را یکی از معروف ترین سیستم های اندازه گیری و سنجش عملکرد در آمریکا و اروپا تلقی کرد. چن و همکاران (2006) با استفاده از کارت امتیازی متوازن به ارزیابی عملکرد دانشگاه تکنولوژی چین پرداختند. چرا که بیان داشتند صاحب نظرانی همچون ( بروان.دلوین.رولستاداس واندرسون). کارت امتیازی متوازن را بعنوان یکی از سیستم های مدرن اندازه گیری معرفی کردند.

 


با توجه به گسترش رقابت جهانی و افزایش تنوع تقاضای مشتری سازمان ها برای حفظ بازار و کسب سود باید بطور مداوم در تلاش برای بهبود تولید ارائه خدمات و فرآیندهای فعالیت مطابق با سلایق مشتریان باشند. پر واضح است که مشتری امروزی خواستار محصولی با کیفیت  و در عین حال با قیمتی مناسب است. این امر نیز مستلزم ارتباط نزدیک با مشتریان و شناخت کافی از فرآیندهای درونی سازمان است. ابزاری که می تواند شناخت کامل و صحیحی از عملیات درونی یک سازمان و بازخور مناسبی از عملکرد کارکنان ارائه کند، ارزیابی عملکرد است. با توجه به تغییر و دگرگونی های روزافزون در محیط و عوامل  اثر گذار بر سازمانها سیستم های ارزیابی عملکرد می توانند موثر واقع شوند که بطور فراگیر یک سازمان را ارزیابی کنند و علاوه بر معیارهای مالی. معیارها و سنجه های غیرمالی را نیز در ارزیابی خود دخیل کنند. امروزه سازمان ها با چندین موضوع اساسی در رابطه با کسب و کار روبرو هستند. چهار موضوع فراگیر که بدون شک واحدهای کسب وکار را متاثر می سازد عبارتند از: اتکا بر معیار های مالی سنتی، افزایش    دارایی های نامشهود، خطر از دست دان شهرت و اجرای استراتژی.

 


اگر سابقه ارزیابی عملکرد را مورد کاوش قرار دهیم باید به تاریخ زندگی بشر برگردیم درست زمانی که افراد کار کردن بصورت گروهی را آغاز کردند شیوه ارزیابی درآن زمان بر اساس قضاوت های ذهنی و شخصی مسئول گروه بوده است. به همین ترتیب شیوه ارزیابی عملکرد و اهدافی را که دنبال می کند در دوره های مختلف مدیریت (کلاسیک.نئوکلاسیک....) و همچنین در کشورهای مختلف بصورت گوناگون اجرا شده است. در ایران نیز ارزیابی بصورت کلاسیک در اواخر قرن هفتم هجری توسط خواجه رشیدالدین فضل الله مطرح شده که در سال 1349 برای اولین بار در کشور مقرر گردید که سازمانهای دولتی از نظر مدیریت و نحوه اداره امورمورد ارزیابی قرار گیرند.

 

در دوران عصرصنعتی تمام رویکردهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد در بانکها وجود داشت بر مبنای  شاخص های مالی (دارایی های مشهود) بود که امروزه سیستم سنجش سنتی عملکرد خوانده می شود. در اواخر قرن بیستم با فرا رسیدن عصر اطلاعات سازمانها مزیت رقابتی خود را در حوزه های غیر مالی  (دارایی های نامشهود) دیدند و شاخص های عملکرد سنتی را مورد انتقاد قرار دادند. بر این اساس مدل های مختلفی برای اندازه گیری عملکرد توسعه داده شد که از آن جمله می توان  به سینک و تاتل. ماتریس عملکرد و مدل هرم عملکرد اشاره کرد. مدل های ارائه شده هر چند به اندازه گیری ابعاد مالی و غیر مالی توجه دارند، در ارائه سنجه های مورد نظر در چارچوب متوازن و متعادل ناموفق هستند. این عدم تعادل سبب می شود تا سنجه ها نتوانند تصویر مناسب و صحیحی از عملکرد سازمان ارائه دهند.

 


بانک ملت نیز برای اندازه گیری و بهبود عملکرد فعالیت های مختلفی را بکار می گیرد. در حالیکه ارزیابی عملکرد شعب بانک ملت بر مبنای شاخص های مالی (دارایی های مشهود) انجام می گردید و حتی درجه بندی شعب به درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار برحسب ابعاد مالی شعب صورت می گردید. بنابراین با توجه به اینکه سازمانها امروزه مزیت رقابتی خود را در حوزه های غیر مالی (دارایی های نامشهود) ایجاد می نمایند. بنابراین بانک ملت نیز جهت بدست آوردن سهم بازار، بهبود عملکرد، حاکمیت ضابطه شایستگی و ایجاد فضای مناسب در اجرای اثر بخشی وظایف شعب و نیل به اهداف سازمانی که مجموعه این فعالیتها، عملکرد بانک را بهبود بخشیده و موفقیت و پیشرفت آن را تسهیل می کند، نیاز  به یک سیستم سنجش عملکرد فراگیر دارد که علاوه بر حفظ معیارهای مالی، معیارهای غیرمالی نیز مورد ارزیابی قرار دهد. با توجه به ضعف سیستم فعلی اندازه گیری عملکرد بسیاری از سازمانهای پیشرو به طراحی و استقرار سیستم های جامع تری که وظایف سازمانی را با اهداف استراتژیک پیوند داده و با ارائه مجموعه متوازنی از شاخص های مالی و غیر مالی فعالیت های سازمان را به سمت خواست و نیاز مشتریان هدایت کنند پرداختند. روش جدیدی که این گونه شرکت ها برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی های خود به کار گرفته اند ارزیابی متوازن است(پنی، 2008: 1).

 

 

با توجه به مطالب بیان شده سوال اصلی تحقیق بدین صورت بیان می شود که :   
نقش نظام ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن در سنجش عملکرد بانک ملت استان گیلان چگونه است؟

 

 


فهرست مطالب 
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه    2
1-2- بیان مسئله    2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق    4
1-4- اهداف تحقیق    5
2-4-1- اهداف اصلی     5
2-4-2- اهداف فرعی     5
1-5- چارچوب نظری     5
1-6- فرضیه های تحقیق     7
2-6-1- فرضیه های اصلی     7
2-6-2- فرضیه های فرعی     7
1-7- متغیرهای تحقیق و تعاریف آن ها     8
1-8- قلمرو تحقیق     8


فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

بخش اول : ارزیابی عملکرد
2-1-1- مقدمه    11
2-1-2- تعاریف ارزیابی عملکرد    11
2-1-3- تاریخچه ارزیابی عملکرد     13
2-1-3-1- ارزیابی عملکرد در ایران     13
2-1-4- دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد      14
2-1-5- سیستمهای  ارزیابی عملکرد سنتی و نوین    15
2-1-5-1- سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد      16
2-1-5-1-1- سیستم اندازه گیری حسابداری     16
2-1-5-1-2- روش ABC      17
     2-1-5-1-3- روش ارزش افزوده اقتصادی      17
     2-1-5-1-4- روشهای ارزیابی عملکرد افراد      18
     2-1-5-2- سیستمهای نوین ارزیابی عملکرد    18
     2-1-5-2-1- نظام مدیریت کیفیت ایزو     18
     2-1-5-2-2- نظام مدیریت بر مبنای هدف    19
2-1-5-2-3- نظام مدیریت کیفیت جامع    19
2-1-5-2-4- روش بالدریج    20
2-1-5-2-5- نظام مدیریت هوشین    20
2-1-5-2-6- مدل تعالی سازمانی اروپا    21

بخش دوم: کارت امتیازی متوازن
2-2-1- نظام کارت امتیازی متوازن    24
2-2-2- تعاریف و مفاهیم  کارت امتیازی متوازن    24
2-2-3- سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن    26
2-2-3-1- کارت امتیازی متوازن نسل اول    26
2-2-3-2- کارت امتیازی متوازن نسل دوم    27
2-2-3-3- کارت امتیازی متوازن نسل سوم    27
2-2-4-روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    33
2-2-5-  ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارآمد    35
2-2-6- مدل های ارزیابی عملکرد    35
2-2-6-1- مدل سینک و تاتل (1989)    36
2-2-6-2- ماتریس عملکرد (1989)    37
2-2-6-3-  تحلیل ذینفعان (2001)    38
2-2-6-4- چارچوب مدوری و استیپل (2000)    39
2-2-6-5- الگوی فیشر برای ارزیابی عملکرد    40
2-2-6-6- مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM)    40
2-2-6-7- مدل دمینگ     41
2-2-6-8- مدل مالکولم بالدریج    42
2-2-6-9- مدل تعالی در کسب و کار کانجی(KBEM)    42
2-2-7- کارت امتیازی متوازن مدلهای ارزیابی متوازن عملکرد    43
2-2-8- بررسی سیستم های ارزیابی عملکرد و انتخاب مناسب ترین سیستم    44
2-2-8-1- دلایل انتخاب کارت امتیازی متوازن    44
2-2-9- معرفی وروابط بین ابعاد استراتژی (سنجه های مالی وغیرمالی)    47
2-2-10- منظرهای روش کارت ارزیابی متوازن     49
2-2-10-1- منظر مالی    50
     2-2-10-2-منظر مشتری    54
2-2-10-3- منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار    58
2-2-10-4- منظر یادگیری و رشد    63
2-2-10-4-1- اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان    65
2-2-10-3-2- اندازه گیری شاخص نگهداری کارکنان    66
2-2-10-3-3- اندازه گیری شاخص بهره وری کارکنان    66
2-2-11- روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    68
2-2-11-1- برطرف کردن مانع مربوط به انتقال استراتژی    68
2-2-11-2- برطرف کردن مانع مربوط به عدم هم‌سویی کارکنان    69
2-2-11-3- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم    69
2-2-11-4- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد    70
2-2-12- توازن در ارزیابی متوازن    70
2-2-12-1- توازن بین سنجه‌های مالی و غیر مالی (از لحاظ اهمیت)    70
2-2-12-2- توازن بین ذینفعان داخلی و خارجی سازمان    71
2-2-12-3-  توازن بین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت    71
2-2-12-4- توازن بین شاخص‌های هادی و تابع عملکرد    71
2-2-13- اساس موفقیت    72
2-2-13-1- حمایت مدیریت ارشد    72
2-2-13-2- مدیریت پروژه    72

بخش سوم : پیشینه تحقیق 
2-3-1- کاربرد کارت امتیازی متوازن در بانک ها:     75
2-3-2- آشنایی با بانک ملت استان گیلان(صف وستاد)     75
2-3-3-رسالت و خط مشی بانک ملت استان گیلان     76
2-3-4- رسالت بانک ملت    77
2-3-5-  چشم انداز- ارزشها    78
2-3-6- نقاط قوت و نقاط ضعف     78
2-3-7-  فرصتها و تهدیدها     79
2-3-8- ذی نفعان       80
2-3-8 - پژوهش های داخلی    81
2-3-9-  تحقیقات خارجی    83

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه    87
3-2- روش اجرای تحقیق    87
3-2-1- روش تحقیق از نظر هدف    87
3-2-2- روش تحقیق از نظر اجراء    88
3-2-3- روش تحقیق از نظر نحوه جمع آوری داده ها    88
3-3-جامعه و نمونه آماری      88
3-4- روش نمونه گیری و حجم نمونه      88
3-5- روش جمع آوری اطلاعات     89
3-6- ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات      89
3 -7-  روایی وپایایی ابزار اندازه گیری      89
3-7-1- روایی پرسشنامه      90
3-7-2- پایایی پرسشنامه      90
3-8-  روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها      91
4-8- نحوه توزیع پرسشنامه    91 


فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات
4-1- مقدمه    93
4-2 - آمار توصیفی متغیرها    94 
4-2-1. میزان رضایت پاسخگویان از بانک ملت     94
4-2-2. میزان رضایت پاسخگویان از مدل کارت امتیازی متوازن    95
4-2-3. وضعیت ارزیابی عملکرد  بانک در زمان گذشته      96
4-2-4- وضعیت ارزیابی عملکرد  بانک در زمان فعلی    97
4-2-5- میزان رضایت پاسخگویان از نحوه ارزیابی عملکرد    98
4-2-6- خلاصه وضعیت آمار توصیفی متغیرهای تحقیق    99
4-2-7- بررسی وضعیت توزیع متغیرهای تحقیق    100
4-2-7-1- بعد مالی       100
4-2-7-2- بعد مشتری      101
4-2-7-3- بعد فرآیندهای داخلی       101
4-2-7-4- بعد رشد و یادگیری       102
    4-3- آمار استنباطی وبررسی نرمال بودن متغیرها    102 
4-3-1- آزمون فرضیات    103
4-3-1-1- فرضیه اول:     103
4-3-1-2- فرضیه دوم    104
4-3-1-3- فرضیه سوم    105
4-3-1-4. فرضیه چهارم    106
4-3-2- اولویت‌بندی عوامل    107
4-3-3. اولویت‌بندی مولفه های تشکیل دهنده ابعاد کارت امتیازی متوازن    109
4-3-3-1. مولفه های بعد مالی    109
4-3-3-2. مولفه های بعد مشتری    111
4-3-3-2. مولفه های بعد فرآیندهای داخلی    113
4-3-3-4. مولفه های بعد رشد و یادگیری     114


فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه    117
5-2- نتایج آمار استنباطی    117
5-3- پیشنهادها بر مبنای نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق     120
5-3-1- پیشنهادات اجرائی    121
5-3-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی    123
5-4- محدودیت های پژوهش    124
منابع و ماخذ     126


 
فهرست جداول
 جدول 2-1: شاخص های سنجش سیستم     47
 جدول 2- 2: لیست ذینفعان بانک ملت استان گیلان     80
جدول 3-1: جدول تفکیکی سوالات پرسشنامه    89
جدول 3-2: ضریب آلفای کرونباخ متغیرها    90
 جدول 4-1: توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از بانک ملت     94
جدول 4-2: توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از مدل کارت امتیازی متوازن    95
جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت ارزیابی عملکرد بانک در زمان گذشته    96
جدول 4-4: توزیع فراوانی وضعیت ارزیابی عملکرد بانک در زمان فعلی    97
جدول 4-5: توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از نحوه ارزیابی عملکرد    98
 جدول 4-6: تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها      99
جدول4-7:بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق    102 
جدول 4-8: نتایج آزمون t بعد مالی    103
جدول 4-9: نتایج آزمون t بعد مشتری    104
 جدول 4-10: نتایج آزمون t بعد فرآیندهای داخلی     105
 جدول 4-11: نتایج آزمون t بعد رشد و یادگیری     106
جدول 4-12: میانگین رتبه ها    107
جدول 4-13: آزمون فریدمن    108
جدول 4-14: نتایج آزمون t مولفه‎های بعد مالی    109
جدول 4-15: آزمون فریدمن مولفه های بعد مالی    110
جدول 4-16: اولویت بندی مولفه های بعد مالی    110
جدول 4-17: نتایج آزمون t مولفه های بعد مشتری    111
جدول 4-18: آزمون فریدمن مولفه های بعد مشتری    112
جدول 4-19: اولویت بندی مولفه های بعد مشتری    112
جدول 4-20: نتایج آزمون t مولفه های بعد فرآیندهای داخلی    113
جدول 4-21: آزمون فریدمن مولفه های بعد فرآیندهای داخلی    114
جدول 4-22: نتایج آزمون t مولفه های بعد رشد و یادگیری    114
جدول 4-23: آزمون فریدمن مولفه های بعد رشد و یادگیری    115


 
فهرست نمودارها 
 نمودار 4-1: نمودار توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از بانک ملت     94
 نمودار 4-2: نمودار توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از مدل کارت امتیازی متوازن    95
نمودار 4-3: نمودار توزیع فراوانی وضعیت ارزیابی عملکرد  بانک در زمان گذشته    96
نمودار 4-4: نمودار توزیع فراوانی وضعیت ارزیابی عملکرد  بانک در زمان فعلی    97
 نمودار 4-5: نمودار توزیع فراوانی میزان رضایت پاسخگویان از نحوه ارزیابی عملکرد    98
 نمودار4-6:  مقایسۀ توزیع بعد مالی با منحنی توزیع نرمال    100
 نمودار4-7:  مقایسۀ توزیع بعد مشتری با منحنی توزیع نرمال     101
نمودار4-8:  مقایسۀ توزیع بعد فرآیندهای داخلی با منحنی توزیع نرمال    101
نمودار4-9:  مقایسۀ توزیع بعد رشد و یادگیری با منحنی توزیع نرمال    102

 

فهرست اشکال 
 شکل 1-1) مدل مفهومی تحقیق شکل 1-1) چارچوب ارزیابی متوازن    7
شکل 2-1 ) نمای کلی معیارهای مدل EFQM))    21
 شکل 2-2: چشم انداز وماموریت سازمانی مدل    33
شکل 2- 3 : مدل عمو می‌روش ارزیابی متوازن    34
شکل 2- 4 : هفت شاخص عملکرد    33
شکل2-5 : هرم عملکرد    37
شکل 2-5 : مدل تحلیل ذینفعان    39
شکل 2- 6 :متد ممیزی و ارتقاء سیستم عملکرد    39
شکل 2-7: نمای کلی معیارهای مدل EFQM    41
شکل 2-8: هرم تعدیل یافته کانجی    43
شکل 2- 9 : رابطه علت و معلولی موجود در ارزیابی متوازن    67

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود