فیس فایل

فیس فایل

Facefile
فیس فایل

فیس فایل

Facefile

بررسی امکان طراحی روش RT – PCR برای تشخیص ازدیاد بیان ژنی ژن HER2 در نمونه های توموری بدخیم پستان

بررسی امکان طراحی روش RT – PCR برای تشخیص ازدیاد بیان ژنی ژن HER2 در نمونه های توموری بدخیم پستان

هدف از این رساله بررسی امکان طراحی روش RT – PCR برای تشخیص ازدیاد بیان ژنی ژن HER2 در نمونه های توموری بدخیم پستان می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات102
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپزشکی

توضیحات کامل

رساله دکترای رشته پزشکی

 

بررسی امکان طراحی روش RT – PCR برای تشخیص ازدیاد بیان ژنی ژن HER2 در نمونه های توموری بدخیم پستان
 

 

 
چکیده:
سرطان پستان از شایع ترین سرطان های زنان است که سبب مرگ زنان زیادی می شود. موتاسیون های بسیاری نظیر ازدیاد آنکوژن ها و یا حذف ژن های سرکوبگر تومور در این سرطان شناسایی شده اند؛ در بین آنکوژن ها، erb-B2 که به خانواده EGFR (گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی) تعلق دارد در 30%-25% تومورهای پستان با منشاء سلول های داکتال ازدیاد پیدا می کند. (80% سرطان های پستان منشا داکتال دارند.)در بیمارانی که erb-B2 در آن ها ازدیاد پیدا کرده بیماری می تواند تا حدی با استفاده از یک آنتی بادی مونوکلنال انسانی شده علیه محصول پروتئینی ژن erb-B2 به نام هرسپتین مهار شود.از این رو شناسایی تومورها یی که erb-B2 در آن ها ازدیاد پیدا کرده اهمیت دارد.روش روتین در شناسایی این تومورها ایمونوهیستوشیمی (IHC) می باشد.
 
در این مطالعه 50 نمونه از بیمارستان دی جمع آوری شد که بر اساس نتایج IHC، 32% نمونه ها ازدیاد آنکوژن erb-B2 را نشان می دادند.جهت مقایسه RT-PCR و IHC، RNA این نمونه ها استخراج شد و RT-PCR برای آن ها انجام شد که در آن دو جفت پرایمر طراحی شده به طور همزمان ژن erb-B2 را به همراه ژن بتاگلوبین به عنوان کنترل داخلی تکثیر می کردند؛ سپس محصولات RT-PCR بر روی ژل آگاروز برده شدند و شدت باند های مربوط به erb-B2 و کنترل داخلی با یکدیگر مقایسه گردید. در نهایت از مقایسه نتایج حاصله از RT-PCR با نتایج IHC مشخص شد که بازده RT-PCR در تشخیص نمونه های با درجه IHC 3+، 100% و در مورد نمونه های 2+، نیز 100% می باشد.   همچنین آزمایش PCR بر روی DNA استخراج شده از بافت توموری و DNA نرمال استخراج شده از بافت فرد سالم انجام گرفت که نتایج مربوط به این آزمایش نیز نتایج بدست آمده از RT-PCR را تایید می کردند. 
 
 
کلمات کلیدی:

سرطان

داکتال

آنکوژن ها

موتاسیون

سرطان پستان

سرطان های زنان

مقایسه RT-PCR و IHC، RNA

 
 
مقدمه:
 در پستان نرمال، داکتها و لوبولها بوسیله دو نوع سلول فرش می شوند یک دسته سلول های مسطح که یک لایه ناپیوسته از سلول های قابل انقباض حاوی میوفیلامان ها هستند (سلول های میواپی تلیال  ) و روی غشای پایه قرار دارند . این سلول ها در خروج شیر در طی دوره شیر سازی همکاری می کنند و نقش مهمی در حفظ ساختار و عملکرد نرمال لوبول ها و غشای پایه دارند (86). لایه دومی از سلول‌های پوششی کف لومن را فرش کرده است ( سلول های لومینال   ). 
 
داکت های انتهایی و لوبولها شیرتولید می کنند ولی سلول های بخشهای دیگر داکت، در تولید شیر نقشی ندارند.منشأ سلول های لومینال و اپیتلیال ، سلول های بنیادی واقع در ترمینال داکت ها در نظر گرفته  می شود(6). بخش اصلی بستر پستان از بافت پیوندی فیبروس متراکم مخلوط با بافت چربی تشکیل شده است که همان  بستره بین لوبولی  است. لوبولها بوسیله یک بستره ظریف احاطه شده اند که بافت ویژه پستان است و خصوصیات پاسخ دهنده به هورمون دارد و دارای تعدادی  لنفوسیت می باشد  (85).  
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده: 1
فصل اول:مقدمه 5
1-1- غدد پستانی 6

1-1-1- ساختار پستان نرمال 6

شکل (1-1 )- ساختار پستان نرمال (55) 7
1-1-2- تغییرات پستان در چرخه زندگی 8

1-2 -کارسینومای پستان 10

1-2-1-کارسینوما 10
1-2-2- ریسک فاکتورها 12

1-2-3- سبب شناسی سرطان پستان 16

1-2-5- سرطان پستان غیر وراثتی 19
1-2-5-1-2- تومور ساپرسورها 21
1-2-5-1-4- مسیرهای بقای سلولی و مرگ سلولی 23
1-2-5-1-4-1- تلومراز 23
1-2-5-1-4-2- ژن های وابسته به آپوپتوز 24

1-2-6-1- طبقه بندی کارسینوماهای پستان بر اساس مطالعات میکرواری (از لحاظ ملکولی) 26

1-2-6-1-1-کارسینوماهای ER- مثبت 26
1-2-6-1-2-کارسینومای های ER- منفی 26
1-2-6-1-3-کارسینوماهای  Basal-like 27
1-2-6-1-4-کارسینوماهای HER2/neu- مثبت 27
شکل 1-3- نمای شماتیک خانواده HER (90) 28

1-2-7- طبقه بندی کارسینوماهای پستان از لحاظ بافت شناسی 31

1-2-7-1- کارسینوما های در جا و تهاجمی(شکل 1-6 ) 31
شکل (1-5) – کارسینوماهای درجا و تهاجمی (85) 32
 
فصل دوم:مروری بر مطالعات انجام شده 34
2-1- تکنیک های سنجش HER2/neu 35
2-1-1- ایمونوهیستوشیمی (IHC) 35
2-1-2- ساترن و اسلات بلات 37
2-1-3-تکنیک FISH 37
2-1-4- تکنیک CISH ) (Chromogenic in situ hybridization 38
2-1-5- تکنیک ( Enzime – linked immunosorbent assay ) ELISA 38
2-2- وضعیت HER2 و پیشگویی پاسخ به درمان با هرسپتین 40
2-3- HER2/neu فسفریله به عنوان یک مارکرپروگنوستیک و پیش گویی بالقوه 41
2-4- سنجش بخش خارج سلولی HER2 در جریان خون به عنوان تومور مارکر 41
2-5- خلاصه 42
2-2- هدف 43
 
فصل سوم:مواد و روشها 44
مواد و روشها 44
3-1- استخراج RNA ی کل از بافت 45
3-2- بررسی کمی و کیفی RNA ی استخراج شده 50
3-2-1- UV اسپکتروفتومتری 50
3-2-2- الکتروفورز ژل آگارز (106) 52
طرز تهیه محلول ها و بافرهای مورد نیاز در الکتروفورز : 53
محلول اتیدیوم بروماید (10 mg /ml) 54
مواد و وسایل لازم 55
جدول 3-1 – رابطه درصد ژل آگارژ با اندازه مولکول DNA 58
3-3 تیمار RNAی استخراج شده با آنزیم DNase [149] 58
طرز تهیه مخلوط dNTP از هر یک از نوکلئوتیدها 60
3-5- واکنش PCR [2] 63
3-5-1 طراحی پرایمر: 63
3-5-2- آماده سازی پرایمرهای PCR [2] 66

3-7- استخراج DNA از بافت پستانداران با استفاده از Accuprep Genomic DNA Extraction kit (Bioneer) 70

3-7-1- سنجش غلظت DNA 71
3-9- ایمنوهیستوشیمی Immunohistochemical (IHC) Techniques 73
 
فصل چهارم:بحث و نتایج 76
بحث و نتایج 76
4-1- نتایج 77
4-1-1- تعیین کیفیت و کمیت RNA ی استخراجی 77
4-1-2- بهینه سازی واکنش PCR 78
4-1-3-  RT - PCR 80
4-2-  بحث و پیشنهادات 84
4-2-1- بحث 84
4-2-2- علت انتخاب RT- PCR 85
4-2-4- پیشنهادات 87
منابع 88
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

هدف از این پایان نامه امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات161
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان و مقایسه آن با روش سنتی محاسبه بهای تمام شده

 
 
 
 
 
چکیده:
سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت یکی از سیستم‌های نوین بهای تمام شده محصولات و خدمات می‌باشد که اطلاعات مورد نیاز مدیران را بهتر و دقیق‌تر فراهم می‌کند و استفاده کنندگان را در امر تصمیم‌گیری صحیح و مناسب یاری می‌نماید. این پژوهش جزء تحقیقات علمی و کاربردی است که در بیمارستان ولیعصر لامرد انجام گرفته است که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل روش موجود بهای تمام شده آن بیمارستان و تشخیص نقاط ضعف و قوت آن به تبیین اهمیت سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت در بیمارستان ولیعصر لامرد پرداخته و سپس مراحل سیستم ABC شناسایی گردیده است. 
 
همانطور که از موضوع تحقیق برمی‌آید، محقق بدنبال تعیین اهمیت سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت بیمارستان ولیعصر لامرد بوده و برای اینکار در قلمرو زمانی سال مالی 91-90بیمارستان مذکور، صورتهای مالی و اطلاعات مالی مربوط به آن دوره را مورد بررسی قرار داده و پس از شناخت سیستم حاکم بر بیمارستان و نحوه گردش عملیات حسابداری آن و شناسایی مراکز فعالیت عمده و تلفیق منطقی این فعالیتها، نهایتاً 4بخش را بعنوان زیربنای سیستم ABC شناسایی کرده و محرکهای هزینه هرکدام از این فعالیتها را انتخاب کرده است. 
نتیجه مطالعات و تحقیقات انجام شده چنین نشان داد، که استفاده از سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت نه تنها باعث تخصیص هرچه دقیق‌تر هزینه‌های سربار می‌شود بلکه باعث می‌گردد که مدیران بیمارستان های دولتی وخصوصی با استفاده از اطلاعات بدست آمده، در خصوص برنامه‌ریزی و کنترل هزینه تصمیمات بهتری را اتخاذ نموده و بیمارستان را در کسب سود یاری نمایند. 
 
 
کلمات کلیدی:
بیمارستان لامرد
محاسبه بهای تمام شده
هزینه یابی بر مبنای فعالیت
 
 
 
 
 
 
مقدمه
با توجه به اهمیت دسترسی به اطلاعات صحیح در تصمیم گیرهای مدیران و توسعه تکنولوژیهای پیشرفته در ابعاد مختلف توام باافزایش پیچیدگی وتنوع فعالیتها، درک این تغییرات وسنجش تاثیرات آن بر هزینه های سازمانی اهمیت زیادی دارد. اهمیت این امر برای واحدهای خدماتی با توجه به اینکه درجه تنوع وتغییرات در آنها، نسبت به فعالیتهای تولیدی بیشتر است، مضاعف می باشد. بدیهی است که شناخت این فعالیتها وسنجش تاثیرات آن بر بهای تمام شده خدمات، مستلزم طراحی یک سیستم مناسب و کارآ هزینه یابی است تا قادر به شناخت تنوع وپیچیدگی فعالیتها و در نظر گرفتن آن بر هزینه های ارائه خدمات باشد.بیمارستان ها و دیگر سازمانهای مراقبت سلامت، به طور روز افزون با محیطی چالشی و رقابتی مواجه هستند .تمرکز  زیاد بر کیفیت مراقبت از بیماران ، هزینه بالای ارائه خدمات و رقابت شدید از جمله عواملی است که این سازمان ها را ناچار به تجدید نظر در ارائه خدمات می کند(ایرد 1 ،1996)
 
 در بخش بیمارستان تا بحال هیچگونه اقدامات عملی و یا حتی مطالعات نظری در رابطه با شناسایی هزینه ها و محاسبه بهای تمام شده خدمات فعالیتهای خدماتی، انجام نشده است و با توجه به اهمیتی که اطلاعات مالی و بهای تمام شده بر تصمیم گیری های مدیریت از ابعاد مختلف خواهد داشت، لزوم مطالعه و ارائه روشهای عملی و کاربردی در این زمینه بسیار ضروری می باشد.در این بین ، یکی از چالش های اصلی بیمارستان ها افزایش صحت ، دقت و مرتبط بودن اطلاعات هزینه ها به منظور تصمیم گیری های درست مدیریتی و هزینه ای است ( کاپتینی و همکاران 2  ،1998 ) در این بخش علیرغم سایر بخشهای اقتصادی مانند بخش صنعت و یا بعضی از بخشهای خدماتی حتی از سیستمهای سنتی جهت هزینه یابی و محاسبه بهای تمام شده استفاده نگردیده است. هدف هر نظام مدیریت هزینه و هزینه یابی نیز ، فراهم کردن اطلاعات دقیق و کاربردی برای کمک به سازمان ها به منظور ارائه کالاها و خدمات با کیفیت در محیط رقابتی است (گوناسکاران3 ، 1999) بنابراین لزوم مطالعه و بررسی سیستمهای مختلف در این زمینه و استفاده از سیستمهای نوین هزینه یابی که در سطح دنیا معمولمی باشد، بعنوان یک ضرورت اساسی مطرح است و باید به آن توجه ویژه ای گردد.هزینه را می توان به صورت هزینه برآورد هزینه نهایی محصول تعریف کرد(چن4 و وانگ 5 ،2007)در دهه های گذشته ، پیشرفت زیادی در روش های هزینه یابی روی داده است که از جمله جدیدترین آن ها می توان به روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت اشاره کرد( اینس و همکاران 6 ،1994) . 
 
( تورنی 7 1996) ، سیستم “هزینه یابی برمبنا ی فعالیت“  یا اصطلاحا سیستمABC"1 است.هزینه یابی بر مبنای فعالیت را روشی برای سنجش هزینه ها ، عملکرد فعالیتها ومقاصد هزینه ای می داند. هزینه ها  به هزینه فعالیتها در سطح واحد ، گروه ، محصول و هزینه درسطح موسسه تقسیم می شود( لر8،2000). این سیستم با بکارگیری روشهای مناسب، اثرات حاصل از تغییرات فعالیتها، پیچیدگی،تنوع و ویژگیهای خاص هر فعالیت را در محاسبه هزینه ها بهای تمام شده آن منظور می کند.در واقع این روش با این فرض طراحی شده است که فعالیتها و منابع ودر نتیجه هزینه ها را به خود اختصاص داده و محصولات و خدمات نیز را به خود اختصاص می دهند (تولینگتون9 و واچر10  ،2001) . به عبارت دیگر ، فرض اساسی هزینه یابی بر مبنای فعالیت آن است که فعالیت ها صرف محصولات ، منابع ، صرف فعالیت ها و هزینه ها ، صرف منابه می شود ( کاپلان 11 ، 1984) لذا ، این این ، روش هزینه ها را به فعالیت ها بر مبنای میزان بکارگیری منابع مرتبط کرده و سپس آن ها را به مقاصد هزینه ای بر مبنای میزان فعالیت های استفاده شده ، تخصیص می دهد(تورنی 1996) . 
 
به این صورت تمرکز هزینه یابی بر مبنای فعالیت بر ایجاد اطلاعات دقیق درباره  هزینه محصولات است( کاپلان، 1984).سختار روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت نیز از دو  مرحله تشکیل شده است: مرحله اول شامل برآورد منابعی است که به طور مستقیم در طبقه ی هزینه ای محصول قرار نگرفته است و متعلق به فعالیت های پشتیبانی است. در مرحله دوم نیز، هزینه هر فعالیت به نسبت یک معیار منتخب بر اساس حجم آن فعالیت به یک محصول تعلق می گیرد(اینس، 1995) سنجش عملکرد ( کینگ کات12 ،1991) هدایت تصمیم  گیری ها ( موراکل 13 و وو  14 ،2001) و کمک به بودجه بندی درست است ( شانک 15 و گووینداراجان 16 ، 1993) یکی از ویژگیهای این سیستم که آن را از سایر سیستم ها متمایزمی کند، توانایی شناسایی دقیق هزینه ها وارائه اطلاعات غیر مالی جهت بهبود عملکرد وافزایش کارآیی فعالیتها می باشد وتاحد ممکن با بکارگیری روشهای مناسب این اثرات را بطور کمّی جذب محاسبه بهای تمام  شده خدمات و محصولات می کند. با توجه به اینکه عمده عناصر و منابع مورد استفاده در بخش خدمات، فعالیتهای نیروی انسانی می باشد، استفاده از این سیستم بدلیل قابلیتها و تواناییهای آن بسیار مفید می باشد. 
 
 
 
 
 
 
فهرست 
چکیده: 9
فصل اول:کلیات 11
1-1-مقدمه 12
2-1-بیان مسأله 14
3-1- اهمیت مشکل 16
4-1عوارض ناشی از تداوم مشکل 18
5-1معرفی عوامل مؤثر 19
6-1تناقضات موجود دررابطه با  طراحی سیستم پیشنهادی 21
7-1فواید ناشی از اجرا و بکارگیریسیستم پیشنهادی 22
8-1سوالات و فرضیه های پژوهش 24
9-1  فرضیه‏های تحقیق: 24
10-1 نوآوری تحقیق: 25
11-1- اهداف پژوهش 25
12-1- محدودیتهای پژوهش 26
13-1-اهمیت پژوهش 27
14-1 تعاریف عملیاتی: 28
1-14-1 هزینه یابی بر مبنای فعالیت : 28
2-14-1 هزینه های مستقیم : 29
3-14-1 هزینه غیر مستقیم : 29
4-14-1 فعالیت : 29
5-14-1 محرک هزینه: 29
6-14-1 منبع: 29
14-1-خلاصه فصل 29
 
فصل دوم: چارچوب نظری سیستم پیشنهادی 31
1-2-مقدمه 31
2-2-مکانیزم عملکرد  سیستم ABC 32
3-2-مراحل طراحی و بکارگیری سیستم پیشنهادی در بیمارستان ولیعصر لامرد 35
4-2-ادبیات تحقیق 45
1-4-2-مقدمه 45
5-2-پیشینه سیستمهای هزینه یابی و  بهای تمام شده خدمات در بخش بیمارستان 46
6-2 پیشینه سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت((ABC  وکاربردهای آن 54
7-2-آشنایی با مفاهیم نظری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و چگونگی  کاربرد آن در بخش خدمات 57
8-2- سیستمهای هزینه یابی سنتی و نارسائیها ی آن 58
9-2-خصوصیات و تفاوتهای سیستمهای هزینه یابی در بخش بهداشت ودرمان با سایر بخشها 61
10-2- سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC ) 64
11-2-دیدگاههای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 65
1-11-2- مدل مقدماتی سیستم ABC 66
2-11-2- مدل دو بعدی  سیستم ABC 67
12-2-دیدگاه تخصیص هزینه در مدل ABC 68
1-12-2-اطلاعات درباره فعالیتها 69
2-12-2-اطلاعات درباره استفاده کنندگان از خدمات 69
13-2 دیدگاه فرآیندی مدل ABC 70
1-13-2-محرک هزینه  71
2-13-2-سنجش عملکرد 71
14-2- اجزاء تشکل دهنده مدل ABC 72
1-14-2-اجزا دیدگاه تخصیص هزینه 72
1-14-2-منابع 73
2-14-2-محرک منابع  73
3-14-2-عنصر هزینه  73
4-14-2-فعالیتها 74
5-14-2-حوزه هزینه  75
6-14-2-مرکز فعالیت  76
7-14-2-محرک فعالیت 76
8-14-2-هدف هزینه  77
15-2مکانیزم عملکرد عناصر سیستمABC در دیدگاه تخصیص هزینه 77
1-15-2-اجزا  دیدگاه فرآیندی مدل ABC 79
2-15-2-ارزیابی عملکرد 81
16-2-مراحل طراحی مدل و بکارگیری سیستم ABC 82
17-2- تعریف مراکز فعالیت و گروه بندی فعالیتها در داخل مراکز فعالیت 84
18-2- آنالیز فعالیت در داخل مراکز فعالیت جهت مشخص کردن فعالیتهای مربوط به هر کدام از اهداف هزینه 87
1-18-2-شناسایی منابع مورد نیاز برای انجام هر کدام از فعالیتها و خصوصیات هر کدام از منابع 87
19-2تعریف و شناسایی محرک منابع 89
20-2- تعریف و شناسایی محرکهای هزینه بر حسب مراکز فعالیت 89
 
فصل سوم متدولوژی تحقیق
1-3 مقدمه: 138
2-3 روش تحقیق: 139
3-3 ابزار تحقیق: 139
4-3 فرضیه‌های تحقیق: 140
1-4-3 فرضیه اصلی اول: 140
2-4-3 فرضیه اصلی دوم: 140
5-3 قلمرو تحقیق: 140
6-3 داده‌های تحقیق (جامعه آماری): 141
7-3 متغیرهای تحقیق: 141
8-3 روش جمع‌آوری داده‌ها: 142
9-3 روش تحلیل داده‌ها: 143
 
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق  144
1-4 مقدمه 145
2-4 آزمون فرضیه‌ها: 145
3-4 فرضیه اصلی اول: 145
1-3-4 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول: 149
4-4 فرضیه اصلی دوم: 149
1-4-4 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم: 151
 
فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات: 155
2-5 نتیجه‌گیری کلی 155
3-5 پیشنهادات حاصل از تحقیق: 156
4-5 سایر پیشنهادات: 156
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آینده: 156
6-5 محدودیتهای تحقیق: 157
منابع و مأخذ: 159
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

شناخت ویژگی های محله ی افغان آباد جهت بهسازی و توانمندسازی محله با تکیه بر توانایی ها و امکانات ساکنین آن

شناخت ویژگی های محله ی افغان آباد جهت بهسازی و توانمندسازی محله با تکیه بر توانایی ها و امکانات ساکنین آن

هدف از این پایان نامه شناخت ویژگی های محله ی افغان آباد جهت بهسازی و توانمندسازی محله با تکیه بر توانایی ها و امکانات ساکنین آن می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات322
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیجغرافیا و برنامه ریزی شهری

توضیحات کامل

این پژوهش پس از بررسی رویکردهای موجود در روبرویی با سکونتگاه های غیررسمی، ویژگی های یک رویکرد متناسب با شرایط ایران را ارائه می دهد و این رویکرد را با ارائه سند توافقنامه بهسازی گام به گام در محله افغان آباد به کار می گیرد؛

 

تأثیر بهسازی مشارکت محور با تأکید بر کیفیت های فضایی را به عنوان گامی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و توانمندسازی این سکونتگاه به اثبات می رساند. از این گذشته با مطالعه روند رشد و شکل گیری افغان آباد، نیروهای اجتماعی، طبیعی و اقتصادی تاثیر گذار بر بافت های خودانگیخته را معرفی می کند و دست آخر مزایا، موانع و راهکارهای توسعه خودانگیخته هدایت شده را به اختصار تبیین می-کند.

 

 

 

شهرها و ساختمان ها تنها در صورتی حیات می یابند که همه مردم جامعه در ساخت آن ها نقش داشته باشند و همه آن ها دارای زبان الگوی مشترکی برای ساخت باشند و این الگوی مشترک نیز خود زنده باشد" (الکساندر، 1387، 6).سکونتگاه غیر رسمی مطالعه شده در این پایان نامه، ناملایمات طبیعی همچون سیل و آب گرفتگی و محرومیت های اجتماعی و اقتصادی را با کمترین حمایت پشت سر گذاشته است و پیوسته به سوی رشد و بهبود در حرکت بوده است. رخداد ها و شرایط مخربی که بروز آن ها برای بسیاری از بافت های رسمی شهری امروزی اثری ویرانگر خواهد داشت. 

 

 

اما ساکنان محله در کنار گذر از این گردنه ها، فضاهایی همچون مسجد هجرت را به نحوی شایسته پدید آورده اند تا زمینه تعاملات اجتماعی و جلوه ای از باورهای مذهبی و ویژگی های فرهنگی شان را فراهم آورد. مطالعه این محله نشان داد که وجود ارزش-ها و باورهای مشابه توانسته است راه را برای افزایش تعاملات اجتماعی میان ساکنان و تلاش برای بهبود محله هموار سازد. بدین ترتیب حضور مسئولانه و مشارکت جویی مردم در فرآیند ساخت شهرها، تنها در گرو وجود زبان، باور و آرمان مشترک امکان پذیر خواهد بود.امری که با توجه به ناممکن بودن دستیابی به جامعه ای یکدست با آرمان ها و باورهای مشترک، نیاز به گونه ای انتظام-بخشی به شهر بر اساس اشتراکات فرهنگی و متبلور شدن نهاد های مدنی و شبکه های اجتماعی در کالبد شهر را پدیدار می سازد.

 

 

 از این رو مهمترین پرسشی که در پایان این پژوهش مطرح می شود، این است که:
چگونه می توان خواسته ها، اندیشه ها و آرمان های گونه-گون جوامع امروزین را در شهر ها متبلور ساخت؟ 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله    2
1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش    4
1-2-1 ابعاد سکونتگاه های غیررسمی در ایران    5
1-2-2 وظیفه دانش شهرسازی در سکونتگاه های غیررسمی    6
1-3 پرسش های پژوهش    7
1-4 فرضیه های پژوهش    8
1-5 اهداف پژوهش    8
1-6 روش پژوهش    8
1-7 ساختار پایان نامه    9

 

 


فصل دوم: اسکان غیررسمی، تعاریف، ویژگی ها و ریشه ها
2-1 واژه شناسی    12
2-2 تعریف اسکان غیررسمی    13
2-3 انواع سکونتگاه های غیررسمی    13
2-4 ویژگی های کلی سکونتگاه های غیر رسمی    14
2-4-1 ویژگی های کالبدی سکونتگاه های غیررسمی    15
2-4-2 ویژگی های اجتماعی سکونتگاه های غیررسمی    15
2-5 ریشه های پیدایش سکونتگاه های غیررسمی    16
2-5-1 گسترش شهرنشینی    16
2-5-2 شهری شدن فقر    17
2-5-2-1 مفهوم فقر    18
2-5-3 سیاست های ناکارآمد زمین و مسکن    18
2-6 روند پیدایش سکونتگاه های غیررسمی    19
2-6-1 تهاجم سازمان یافته    20
2-6-2 تصرف خزنده    20
2-6-3 بازتقسیم زمین (تفکیک غیر قانونی)    21
2-7 پیامدهای شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی    21
2-7-1 بر هم زدن پیش بینی های برنامه های شهری    21
2-7-2 مشکلات و مخاطرات محیطی    22
2-7-3 ناهنجاری ها و مسئله امنیت    23
2-7-4 تأمین نیاز اساسی مسکن برای اقشار تهیدست    23
2-7-5 پیشگیری از آسیب های اجتماعی    23
2-7-6 توان و نیروی کار اقتصادی    23
2-8 جمع بندی    24

 

 


فصل سوم: مبانی نظری
مقدمه    26
3-1 سیر تغییر رویکرد های روبرویی با اسکان غیررسمی    26
3-1-1 نادیده گرفتن    26
3-1-2 تخریب و جابجایی    27
3-1-3 مسکن سازی عمومی    29
3-1-4خودیاری    31
3-1-5 زمین و خدمات    33
3-1-6 رسمیت بخشی    35
3-2 بهسازی    35
3-2-1 مزیت های بهسازی    37
3-2-2 هزینه های بهسازی    39
3-2-3 نیاز به امنیت سکونت دربهسازی    39
3-2-4 کاستی های طرح های بهسازی رایج    39
3-2-5 رویکردهای گوناگون بهسازی    40
3-2-5-1 تأمین زیرساخت های فیزیکی    41
3-2-5-2 طرح ریزی عملیاتی اجتماع- مبنا ( یا طرح ریزی خرد)    42
3-2-5-3 دگردیسی فیزیکی از طریق یک برنامه یکپارچه    44
3-3 توانمندسازی    45
3-4 بهسازی و توانمندسازی    46
3-5  رویکرد توسعه دارایی مبنا    48
3-5-1 سرمایه مالی    49
3-5-2 سرمایه انسانی    49
3-5-3 سرمایه فیزیکی    49
3-5-4 سرمایه اجتماعی    49
3-5-4-1 مفهوم سرمایه اجتماعی    51
3-5-4-2 نحوه پیدایش سرمایه اجتماعی    52
3-5-4-3 اهمیت سرمایه اجتماعی    53
3-5-4-4 انواع سرمایه اجتماعی    54    
3-5-4-4-1 سرمایه اجتماعی محروم کننده    54
3-5-4-4-2 سرمایه اجتماعی پیوند دهنده    55
3-5-4-5 مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی    56
3-5-4-5-1 اعتماد    56
3-5-4-5-2 بستگی اجتماعی و هنجارهای نافذ    57
3-5-4-5-3 نهادهای مدنی    58
3-5-4-6 نحوه استفاده از سرمایه اجتماعی    58
3-5-4-7 سرمایه اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی    59
3-5-4-7-1 تهدیدهای موجود در برابر سرمایه اجتماعی سکونتگاه های غیررسمی    61
3-6 رویکرد بهسازی مناسب در شرایط ایران    62
3-6-1 بهسازی جامع مشارکت محور    62
3-6-1-1 ضرورت و شیوه مشارکت    63
3-6-1-2 محور بقا    63
3-6-2 ویژگی های یک رویکرد بهسازی مناسب در شرایط ایران    64
3-6-2-1 پیروی از رویکرد توسعه ای دارایی مبنا    64
3-6-2-2 همکاری و هماهنگی  نهادهای عمومی و اجتماع    65
3-6-3-3 بهبود پیشرونده و افزایشی    66
3-6-3-4 توجه به افزایش میل به ادامه زندگی در سکونتگاه پس از توانمند شدن    66
3-7 سکونتگاه های یأس و سکونتگاه های امید    67
3-8 کیفیت های فضایی در سکونتگاه های غیررسمی    68
3-8-1 مفهوم فضا    69
3-8-2  مفهوم فضای همگانی (عرصه عمومی)    70
3-8-3 مفهوم کیفیت    70
3-8-4  کیفیت های فضایی    71
3-8-4-1 تصویر پذیری ذهنی    71
3-8-4-2خوانایی    72
3-8-4-3بستگی    72
3-8-4-4مردمواری    73
3-8-4-5 نفوذپذیری    73
3-8-4-6 قابلیت دسترسی برای همگان    74
3-8-4-7 پیچیدگی    74
3-8-4-8 هم سازی    74
3-8-4-9پاکیزگی    75
3-8-5 فضای شهری و فعالیت    75
3-8-5-1 قرارگاه های رفتاری    76
3-8-6 کیفیت فضای شهری در بافت های ارگانیک    76
3-9 تجارب جهانی    78
3-9-1 سائوپائولو    78
3-9-2 سرمایه های نهفته در سکونتگاه های غیررسمی کابل و نحوه مواجهه با آن ها    85
3-10 جمع بندی    94

 

 

فصل چهارم: شناخت محله افغان آباد
مقدمه    97
4-1 موقعیت جغرافیایی    97
4-2 تاریخچه ی پیدایش    100
4-3 الگوی رشد و شکل گیری محله    100
4-4 محیط طبیعی    102
4-4-1- آلودگی های زیست محیطی    102
4-5 ساختار جمعیتی    103
4-5-1- ساختار سنی – جنسی    103
4-5-2- ویژگی های خانوار    104
4-6 ویژگی های اجتماعی و اقتصادی    104
4-6-1- قومیت و مذهب    104
4-6-2- وضعیت سواد    105
4-6-3- مهارت های شغلی    106
4-6-3-1 مهارت های اشتغال خانگی    106
4-6-4- درآمد    107
4-7 فضا    108
4-7-1- سازمان فضایی    108    
4-7-2- بررسی کیفیت های فضایی در افغان آباد    108
4-7-2-1- تصویر پذیری ذهنی    108
4-7-2-2- خوانایی    109
4-7-2-3- بستگی    109
4-7-2-4- مردم واری    109
4-7-2-5- نفوذپذیری    110
4-7-2-6- قابلیت دسترسی برای همگان    110
4-7-2-7- پیچیدگی    111
4-7-2-8- هم سازی    112
4-7-2-9 پاکیزگی    112
4-7-3- گونه شناسی مسکن و نحوه ارتباط فضاهای خصوصی    112
4-8 مورفولوژی    118
4-8-1- مورفولوژی در مقیاس بلوک    118
4-8-2- مورفولوژی در مقیاس قطعات تفکیکی    118
4-8-3- دانه بندی    121
4-8-4- تعداد طبقات    121
4-8-5- کیفیت ابنیه    124
4-8-6- مالکیت    124
4-9 کارکرد    128
4-9-1- کاربری اراضی    128
4-9-2- دسترسی    128
4-9-3- تاسیسات    130
4-10 ادراک    134
4-10-1- تصویر ذهنی    134
4-11 منظر    138
4-11-1- خط آسمان    138
4-11-2 آستانه ها ودیدهای متوالی    138
4-11-3 کفسازی    139
4-11-4 جداره ها    139
4-12 قرارگاه های رفتار    141
4-13 جمع بندی    145

 

 

فصل پنجم: روش پژوهش و توصیف و تحلیل داده ها
5- روش پژوهش و توصیف و تحلیل داده ها    147
5-1- رویکرد پژوهش    147
5-2- نوع پژوهش    147
5-3- روش پژوهش و گرد آوری اطلاعات    148
5-5- نمونه پژوهش، روش نمونه گیری و حجم نمونه    148
5-6- پرسش های پژوهش    149
5-7- متغیرهای مورد بررسی در پژوهش    150
5-8- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش    151
5-8-1- حس تعلق    151
5-8-2- سرمایه اجتماعی    152
5-8-2-1- اعتماد درونی    152
5-8-2-2- اعتماد بیرونی    152
5-8-2-3- اعتماد به رهبر محله    152
5-8-2-4- اعتماد نهادی    153
5-8-2-5- بستگی اجتماعی و هنجارهای نافذ    153
5-8-2-6 عضویت در شبکه های اجتماعی    153
5-8-3- تعاملات اجتماعی    154
5-8-3-1- تعاملات اجتماعی درون محله ای    154
5-8-3-2- تعاملات اجتماعی بیرون محله    154
5-8-4 احساس امنیت در فضاهای همگانی    155
5-8-5- احساس امنیت سکونت    155
5-8-6- تمایل به مشارکت در بهسازی محله    156
5-8-7- همکاری در سطح محله    156
5-9- پردازش داده ها    157
5-9-1- آزمون برازش داده ها    157
5-9-2- اعتماد (پایایی)    157
5-9-3- اعتبار (روایی)    158
5-10- روش های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها    159
5-10-1- روش تحقیق همبستگی    160
5-10-1-1 پژوهش های رابطه ای    160
5-10-1-2 تدابیر گردآوری داده ها    160
5-11- تحلیل داده ها    162
5-11-1- سنجش میزان اعتماد (پایایی) پرسشنامه    162
5-11-2- آمار توصیفی    163
5-11-2-1 آمار توصیفی ادراک ساکنان از محله    163
5-11-2-2 مشکلات محله از دیدگاه ساکنان    163
5-11-2-2-1 بدترین مکا ن های محله از دیدگاه ساکنان    165
5-11-2-2-2 بهترین مکان های محله از دیدگاه ساکنان    166
5-11-2-2-3 تصویر ذهنی افراد از محله    167
5-11-2-2-4حس مکان ساکنان    168
5-11-2-2-5 ویژگی های یک محله خوب از دیدگاه ساکنان    169
5-11-2-3 آمار توصیفی متغیرهای پژوهش    170
5-11-3- آمار استنباطی    171
5-11-3-1 بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای مورد بررسی در پژوهش      172
5-11-3-2 آزمون شدت همبستگی متغیرهای پژوهش    173
5-11-3-3 بررسی فرضیه های پژوهش    174

 

 

فصل ششم: ارزیابی و طرح بهسازی سکونتگاه هدف
6-1- چشم انداز اولیه     180
6-2- ارزیابی محدوده مطالعه به روش SWOT    181
6-3-چشم انداز،اهداف، راهبرد ها و سیاست های طراحی    193
6-3-1- چشم انداز نهایی    193
6-3-2- اهداف کلان    193
6-4- سند توافقنامه بهسازی گام به گام محله افغان آباد    199
6-4-1- هدف از تهیه راهنما    200
6-4-2- مرحله نخست:نهادسازی و بسترسازی برای مشارکت و تعامل ساکنان و شهرداری    201
6-4-3- مرحله دوم: اعتمادسازی دوسویه    202
6-4-4- مرحله سوم: حذف عناصر آلوده کننده و مخاطرات زیست محیطی    203
6-4-5- مرحله چهارم: کفسازی فضاهای همگانی    205
6-4-6  راهنمای کمی و کیفی ساخت و ساز    210
6-4-6-1- اصلاح نظام قطعه بندی    211
6-4-6-2- ساماندهی سطح اشغال و تراکم ساختمانی    214
6-4-6-3- فعال سازی و بهبود منظر جداره های رو به فضای همگانی    216
6-4-6-4 افزایش پوشش گیاهی در فضاهای همگانی    219

 

 

فصل هفتم: آموزه های موجود در سکونتگاه های غیر رسمی
7-1- لزوم بازنگری در شیوه های مدیریت و برنامه ریزی    224
7-1-1-ناکارآمدی سیاست ها و برنامه های شهری    224
7-2-الگوبرداری از سکونتگاه های غیررسمی برای هدایت توسعه-های جدید شهری    226
7-2-1- سکونتگاه های غیر رسمی خود انگیخته– بافت های زنده شهری    226
7-2-2- الگوی رشد سکونتگاه غیر رسمی    226
7-2-3- کیفیت های فضایی موجود در بافت های غیر رسمی    228
7-3- پیش زمینه های بهره گیری از الگوی توسعه سکونتگاه های غیر رسمی    229
7-3-1- زمین بدون خدمات    229
7-3-2- هدایت به جای طرح ریزی    230
7-3-3- تدوین استانداردهای منعطف و متناسب با شرایط    231
7-3-4- آزادسازی فرآیند تغییر و توسعه شهری از سیطره اقتصاد    231
7-4- توصیه های پژوهش    233
7-5- سخن آخر    234

 

منابع    235
پیوست ها     240

 



فهرست جداول
جدول (1-1) جمعیت سکونتگاه های غیررسمی در بیست شهر نخست ایران از نظر ابعاد مسئله    6
جدول (2-1) عمده ترین دسته بندی های اسکان غیررسمی    14
جدول (3-1) درصد خانه های پردازنده بهای خدمات بهداشتی و برق    87
جدول (3-2) شاخص های استخراج شده از مبانی نظری    95
جدول (4-1) ترکیب قومیتی محله افغان آباد    105
جدول (5-1) ضریب آلفای کرونباخ شاخص های مورد بررسی در پژوهش    163
جدول (5-2) مشکلات محله از دیدگاه ساکنان    164
جدول (5-3) بدترین مکان های محله از دیدگاه ساکنان    166
جدول (5-4) بهترین مکان های محله از دیدگاه ساکنان، تعداد و درصد پاسخ دهندگان    167
جدول (5-5) حس ساکنان نسبت به محله بر اساس نتایج پرسشنامه ها    168
جدول(5-6) ویژگی های یک محله خوب از دیدگاه ساکنان    169
جدول (5-7) درصد فراوانی و میانگین متغیرهای تحقیق در طیف لیکرت    170
جدول (5-8) جدول مربوط به آزمون کولموگرف اسمیرنف    172
جدول (5-9) ماتریس همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش    173
جدول (5-10) درصد فراوانی و میانگین متغیر ها در طیف لیکرت    174
جدول (5-11) همبستگی میان سرمایه اجتماعی و احساس عدم امنیت سکونت    175
جدول (5-12) رابطه تمایل به مشارکت در بهسازی محله با سایر متغیرهای پژوهش    176
جدول (5-13) همبستگی میان سرمایه اجتماعی و احساس عدم امنیت سکونت    178
جدول (6-1) ارزیابی محله افغان آباد با استفاده از تکنیک SWOT    181


فهرست اشکال
شکل (1-1) ساختار پژوهش    10
شکل (3-1) ترازوی بهسازی و توانمند سازی: نیاز به برقراری تعادل میان بهسازی و توانمندسازی برای برون رفت از چرخه-های معیوب    48
شکل (3-2) شبکه بدون بستگی (الف) و شبکه با بستگی (ب)، (کلمن، 1384، 66)    58
شکل (3-3) سمت چپ:بافت پیرامون میدان دل کامپو سی ینا، سمت راست: بخشی از بافت محله افغان آباد    77
شکل (3-4) بخشی از پروژه بلو هوریزنته در سائوپائو    78
شکل (3-5) موقعیت،جمعیت وتولیدناخالص ایالت سائوپائولو    79
شکل (3-6) نمونه ای از بهسازی زاغه در سائوپائولو،    80
شکل (3-7) Jardim Olinda, Sao Paolo، (The Cities Alliance, 2008, 55)    83
شکل (3-8) بهسازی زاغه در سائوپائولو    84
شکل (3-9) سکونتگاه غیر رسمی بر روی زمین کشاورزی در کابل،    88
شکل (4-1) الگوی مکان گزینی ساکنان آغازین محله با توجه به موانع و محدودیت های طبیعی    101
شکل (4-2) ترکیب سنی جمعیت محله افغان آباد، (نقش کلیک، 1389، 26)    103
شکل (4-3) هرم سنی- جنسی جمعیت محله افغان آباد در سال 1385    104
شکل (4-4) توزیع سطح سواد در میان با سوادان 6 ساله و بیشتر جمعیت نمونه بررسی (نقش کلیک، 1388، 68)    106
شکل (4-5) قالیبافی درون منازل در محله افغان آباد    107
شکل (4-6) محصوریت کوچه ها در محله افغان آباد    110
شکل (4-7) نمونه ای از مقیاس انسانی موجود در فضاهای همگانی محله افغان آباد    110    
شکل (4-8) پیچیدگی به دلیل تنوع هندسی فضاها و تنوع ساخت و سازها در محله افغان آباد    111
شکل (4-9) نمونه ای از خانه های قدیمی تر، گونه نخست در دسته بندی مسکن در محله افغان آباد    113
شکل (4-10) پلان و کروکی دو واحد نوساز با یک اتاق در طبقه دوم در محله افغان آباد    114
شکل (4-11) ارتباطات درونی سه خانه، دو نمونه نخست از خانه های قدیمی و گونه غالب خانه های محله است و گونه سوم ساختمانی نوساز در محله افغان آباد    115
شکل (4-12) درختان و سردر بلند مسجد جامع در خط آسمان محله محله افغان آباد    138
شکل (4-13) کیفیت جداره ها در محله افغان آباد    139
شکل (4-14) بازی کودکان در فضای باز ورودی محله افغان آباد    141
شکل (4-15) نمونه ای از قرارگاه های رفتاری در کنار مسجد هجرت در محله افغان آباد    142
شکل (4-16) نمونه ای از قرارگاه های رفتاری در کنار مغازه در محله افغان آباد    143
شکل (4-17) تجمع افراد در کنار دستفروشی در فضای باز ورودی محله افغان آباد    143
شکل (5-1) مشکلات محله از دیدگاه ساکنان و درصد پاسخ-دهندگان به هر یک از مشکلات    164
شکل (5-2) مشکلات محله از دیدگاه ساکنان و امتیاز هر مشکل    .165
شکل (5-3) درصد هر یک از بدترین مکان های محله از دیدگاه ساکنان    166
شکل (5-4) درصد بهترین مکان ها از دیدگاه ساکنان    167
شکل (5-5) ویژگی های یک محله خوب از دیدگاه ساکنان و درصد پاسخ دهندگان به هر ویژگی    170
شکل (5-6) میانگین متغیرهای تحقیق برای محله در طیف لیکرت    171
شکل (6-1) طرحی از نتیجه بهسازی پیشنهادی محله افغان آباد    200
شکل (6-2) روند اصلاح قطعات تفکیکی و افزایش هدایت شده تراکم ساختمانی در محله    210
شکل (6-3) عقب نشینی های پیشنهادی و قطعات جای گرفته در عمق بلوک ها    212
شکل (6-4) یکی از الگوهای ممکن اصلاح قطعات به همراه معابر اصلاح شده و شبکه دفع آب های سطحی    212
شکل (6-5) الگوی اصلاح هندسی قطعات تفکیکی و جابجایی قطعات جای گرفته در عمق بلوک ها    213
شکل (6-6) الگوی پیشنهادی سطح اشغال و تراکم ساختمانی    215
شکل (6-7) نمودی از طرح پیشنهادی در راستای فعال سازی و بهبود منظر جداره ها    216
شکل (6-8) الگوی مناسب موجود برای دیوار حیاط    217
شکل (6-9) الگوی فعال سازی جداره های فضاهای همگانی    218
شکل (6-10) الگوی گیاهان بالارونده بر روی دیوار و در حیاط    219
شکل (6-11) نمودی از نتیجه ی پیروی از سند راهنما در بازسازی خانه ها و بهسازی فضاهای همگانی    220
شکل (6-12) دید پرنده پیشنهادی میدان ورودی افغان آباد    221
شکل (6-13) دید ناظر از ورودی پیشنهادی محله    222
شکل (7-1) تأثیر الگوهای همجواری جوامع بر نحوه گزینش مکان زندگی    228



فهرست نقشه ها
نقشه (4-1) موقعیت محله افغان آباد در شهر گنبد کاووس    99    
نقشه (4-2) سازمان فضایی محله افغان آباد    116
نقشه (4-3) ساختار فضایی محله افغان آباد    117
نقشه (4-4) مورفولوژی در مقیاس بلوک    119
نقشه (4-5) مورفولوژی در مقیاس قطعات تفکیکی    120
نقشه (4-6) دانه بندی محله افغان آباد    122
نقشه (4-7) تعداد طبقات محله افغان آباد    123
نقشه (4-8) تراکم ساختمانی در محله افغان آباد    125
نقشه (4-9) نوع مصالح در محله افغان آباد    126
نقشه (4-10) سه بعدی ایزومتریک پر و خالی از محله افغان آباد    127
نقشه (4-11) کاربری اراضی محله افغان آباد    130
نقشه (4-12) سلسله مراتب دسترسی در محله افغان آباد    131
نقشه(4-13) کیفیت دسترسی در محله افغان آباد    132
نقشه (4-14) برآیند نقشه های تصویر ذهنی برداشت شده به همراه درصد اشاره پاسخ دهندگان    136
نقشه (4-15) بررسی عناصر پنج گانه لینچ در محله افغان آباد    137
نقشه (4-16) سازمان بصری محله افغان آباد    140
نقشه (6-1) فاز نخست مداخله، کاهش مخاطرات زیست محیطی    204    
نقشه (6-2) فاز دوم مداخله، کفسازی و تکمیل شبکه دفع آبهای سطحی    206
نقشه (6-3) فاز سوم مداخله، اصلاح شبکه معابر    207
نقشه (6-4) ارتقای کیفیت های محیطی در فضاهای همگانی محله    208
نقشه (6-5) پلان پیشنهادی فضای باز ورودی    209


 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه

هدف از این پایان نامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات151
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد واحد شهر ری

 
 
 
 
 
چکیده: 
این تحقیق با هدف امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری  به عمل آمده است. به این منظور بر اساس مدل شه ((sheh ، طبقه بندی سه گانه ای از میزان توانایی (توانایی ارزیابی عملکرد، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی)، میزان اختیارات (اختیار سازمانی، اختیار قانونی و اختیار رویه ای) و  میزان پذیرش (پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری مورد بررسی قرار گرفت.
 
 تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، از نوع توصیفی- پیماشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معاونین دانشگاه، روسای دانشکده ها و مدیران و کارشناسان حسابداری و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری به تعداد 78 نفر بودند که با پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای میزان توانایی بودجه ریزی عملیاتی 0/85، میزان اختیارات 0/77 و میزان پذیرش بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری0/81محاسبه گردید. نتایج حاصل آزمون t تک گروه نشان داد، هر سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش (در سطح معنا داری 0.01>p ) برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های آزمون فریدمن، از میان عوامل مورد مطالعه؛ پذیرش مدیریتی، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی از مهم ترین عوامل استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این واحد، می باشند.  
 
 
 
واژگان کلیدی:
مدل شه
بودجه ریزی عملیاتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری
 
 
 
مقدمه:
طی سالهای  اخیر  فشارهای  فزایند ه ای  در  زمینه  نظارت مالی  بر  سازما ن ها، تقریبا   در  تمامی کشورهای جهان  به  چشم  می خورد.  این فشارها  ناشی از  محدودیت  منابع ،  افزایش حساسیت های جامعه و گرایش سیاستمداران  در جلب رضایت  مردم   به  منظور  ارائه  عملکرد  مثبت  در  جهت  کسب  مقبولیت، مشروعیت و پاسخگویی در راستای  بهبود  مدیریت  بر  منابع  مالی  بوده  است   . بسیاری  از  کشورهای توسعه یافته  و در حال توسعه  دنیا  در تلاشند  نظام بودجه ریزی خود را  در  یک  فرآیند  بهبود  یا  تغییر  به  یک نظام  عملکرد محور  یا  عملیاتی  که  در  آن  ارتباط  بین  اعتبارات  بودجه ای  و عملکرد  دستگاههای  اجرایی شفاف   و  قابل  درک  است،  نزدیکتر سازند  و از  این  طریق  پشتوانه  اطلاعاتی معتبر  و  قابل  اطمینانی  برای تصمیمات  بودجه ای فراهم آورند)حسن آبادی و نجارصراف، 1387). 
 
در واقع بودجه ریزی  عملیاتی، ابزار مدیریتی سودمندی به شمار می آید که  برای تولید  و  تبادل  اطلاعات  حال  و آتی  بر اساس شاخص ها و استانداردهای  عملکردی  به  منظور تنظیم بودجه برای برآورد و سنجش عملکرد سازمانها ضروری می باشد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز که  مسئول  کشف  و نشر دانش  و فراهم سازی آموزش  و  یادگیری عالی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کمک به توسعه جوامع هستند،  به عنوان یک نظام (سیستم) از چندین  زیر نظام تشکیل شده اند که  اساسی ترین نظام  مدیریتی آن  نظام  مالی است (ساکتی و سعیدی، 1386). استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در نظام مالی دانشگاه ها عوامل اثر بخشی و صرفه جویی را به  ابعاد  سنتی بودجه   ریزی  اضافه  می کند.
 
اهمیت موضوع فوق موجبات توجه و اصلاحات اخیر در نظام بودجه ای دانشگاه های کشور و حرکت به سوی بودجه عملیاتی را نشان می دهد. به طوری که در قانون برنامه چهارم توسعه، دانشگاه ها نه تنها باید نظام بودجه ریزی خود را از بودجه ریزی برنامه ای به بودجه ریزی عملیاتی تغییر دهند بلکه (در اجرای بند الف ماده 49 این قانون)، موسسه های آموزش عالی ملزم به تهیه بودجه عملیاتی به منظور دستیابی به بهای تمام شده فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تعیین هزینه سرانه دانشجو در رشته های مختلف به منظور تامین منابع مالی هستند.
از سوی دیگر به استناد این ماده، قانون برنامه چهارم توسعه کشور که اعتبارات هزینه ای دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی دولتی براساس قیمت تمام شده به آنها اختصاص خواهد یافت و با توجه به توسعه همه جانبه موسسه های آموزش عالی در کشور، نیاز به بهبود شیوه های کنترل و مدیریت منابع مالی در آن احساس بیشتری می شود. این امر می تواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاه ها به مقوله کارآیی و اثربخشی منابع مالی شود. تنها راه تحقق این اهداف استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی عنوان شده است. ویژگی و وجه تمایز این نظام از نظام بودجه ریزی موجود، تاکید روی اهداف، نتایج و محصول هر یک از اقلام هزینه ای و افزایش قدرت پاسخگویی دانشگاهها است.
 
 دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از موسسه های آموزش عالی از این امر مستثنی نمی باشد و تغییر در نظام بودجه ریزی این دانشگاه به مثابه سایر دانشگاه های کشور  امری  ضروری  به  نظر می آید .بر اساس این تحقیق در پی مشخص نمودن عوامل متعددی نظیر میزان شناخت و دانش مدیران و کارشناسان نسبت به این نظام و سایر عوامل انسانی و رفتاری مرتبط با استقرار بودجه عملیاتی و همچنین مشکلات و موانع و ظرفیت های  موجود برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی می باشد.
با توجه به مطالعات نظری و شرایط موجود در موسسه های آموزش عالی کشور می توان امکان استواری بودجه ریزی عملیاتی را در قالب سه عامل پذیرش، توانایی و اختیار تقسیم بندی نمود. عامل پذیرش شامل پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی می باشد. عامل توانایی نیز از سه گروه توانایی فنی،توانایی ارزیابی عملکرد و توانایی انسانی تشکیل می گردد. همچنین عامل اختیار نیز شامل اختیار قانونی، اختیار رویه ای واختیار سازمانی می باشد. لذا در این تحقیق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری از بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب گردید تا امکان استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این دانشگاه مورد مطالعه قرار گیرد.  
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) بیان مسئله تحقیق 2
1-2) اهمیت موضوع تحقیق 4
1-3) اهداف تحقیق  4
1-4) سئوالات و فرضیه های تحقیق 4
1-5) چارچوب نظری تحقیق
1-6) مدل تحقیق 
1-7)تعریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی
1-8) روش تحقیق
1-9) قلمرو تحقیق  
1-10) جامعه آماری مورد مطالعه و حجم نمونه 5
 
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: مبانی نظری تحقیق
2-1) تاریخچه بودجه
2-1-1) تعاریف بودجه
2-1-2) تعاریف بودجه از دیدگاه قانونی
2-1-3) مراحل بودجه ریزی در ایران
2-1-3-1) مرحله تهیه ، تنظیم و پیشنهاد بودجه
2-1-3-2) مرحله تصویب بودجه
2-1-3-3) مرحله اجرای بودجه
2-1-3-4) مرحله نظارت بر بودجه
2-1-4) بودجه ریزی برنامه ای
2-1-5) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  
2-1-5-1) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  در امریکا
2-1-6)نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر
2-1-7) مزایای بودجه ریزی بر مبنای صفر در مقایسه با بودجه ریزی سنتی
2-1-8) نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر در امریکا
2-1-9) نظام بودجه ریزی افزایشی  22
2-1-10) مزایا و معایب بودجه ریزی افزایشی 38
2-2) بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-1) تعریف بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-2)تعریف بوجه عملیاتی از دیدگاه کمیسیون هوور 40
2-2-3) انواع بودجه ریزی عملیاتی 40
2-2-4) مبانی قانونی بودجه ریزی عملیاتی  41
2-2-5) اجرای بودجه عملیاتی 45
2-2-5-1) حسابداری قیمت تمام شده 46
2-2-5-2) روش اندازه گیری کار
2-2-6) تحقق بودجه ریزی عملیاتی 47
2-2-7) اهداف بودجه ریزی عملیاتی 49
2-2-8) ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی 50
2-2-9)  اصول و مفاهیم هزینه یابی محصول 51
2-2-10) فواید بودجه ریزی عملیاتی  54
2-2-11) الزامات بودجه ریزی عملیاتی 55
2-2-11-1) جلب موافقت و تعهد نقش آفرینان اصلی 55
2-2-11-2) تنظیم برنامه زمانی برای اجرا 55
2-2-11-3) تامین آموزشهای لازم  56
2-2-11-4) بررسی و توسعه برنامه های راهبردی 57
2-2-11-5) ایجاد سیستم اطلاعات و حسابداری قیمت تمام شده 58
2-2-11-6) ارزیابی عملکرد و گزارش نتایج 59
2-2-11-7) فراهم کردن زمینه های مدیریتی  60
2-2-11-8) اقدامات نهایی
2-2-12) موانع بودجه ریزی عملیاتی 
2-2-13) بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی
2-2-14) محاسبه هزینه تمام شده فعالیتهای موسسه های آموزش عالی
2-2-15) مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی 60
بخش دوم :  پیشینه تحقیق 70
2-3-1) پژوهش اول 70
2-3-2) پژوهش دوم 71
2-3-3) پژوهش سوم 72
2-3-4) پژوهش چهارم 73
 
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1) نوع مطالعه 76
3-2 )روش تحقیق  76
3-3) جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه 76
3-4) فرضیات تحقیق  77
3-5) ابزار گردآوری اطلاعات 77
3-5-1) مطالعه اسناد وکتابخانه ای  77
3-5-2) پرسشنامه 78
3-6)سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش 79
3-7) روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 80
3-7-1) آمارتوصیفی 80
3-7-2) آمار استنباطی  80
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1) مقدمه 82
4 -2) توصیف جمعیت شناختی پاسخگویان 82
4-2-1) توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش  82
4-2-2) سن پاسخگویان شرکت کنندگان در پژوهش 83
4-2-3) جنسیت شرکت  کنندگان در پژوهش 83
4-2-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84   
4-2-5) سابقه کار کارکنان شرکت کنندگان در پژوهش 84
4 -3) بررسی متغیر های مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 84
4-3-1)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی  84
4-3-2)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 85
4-3-3)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
4-3-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 88
4-4) آزمون فرضیات تحقیق 90
4-4-1)آزمون tتک نمونه ای  90
4-4-2)آزمون فریدمن  93
 
فصل پنجم: نتیجه گیری،بحث و پیشنهادها
5-1)مقدمه 98
5-2)خلاصه 98
5-3)یافته های حاصل از آمار توصیفی 100
5-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 101
5-5)یافته های حاصل از آمار استنباطی 102
5-6)بحث در مورد نتایج تحقیق 104
5-7)پیشنهادها 106
فهرست منابع 110
                                                
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (3-1): مشخصات پرسشنامه بر حسب شماره سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق 78
جدول(3-2): ضرایب پایایی پرسشنامه(آلفای کرونباخ)، برای متغیرهای پژوهش 79
جدول (4-1): توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش 82
جدول(4-2) توزیع فراوانی گروه های سنی پاسخگویان 83
جدول(4-3) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان 83
جدول(4-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84
جدول(4-5) توزیع فراوانی سابقه کار پاسخگویان 84
جدول(4-6 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 85
جدول(4-7 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 86
جدول(4-8 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
جدول (4-9): تعداد،میانگین،میانه،مد، انحراف معیار، کجی، کشیدگی، بیشترین و کمترین نمره بودجه ریزی عملیاتی   88
 
جدول (4-10): نتایج آزمون t تک نمونه ای برای تأثیرگذاری عوامل بر بودجه ریزی عملیاتی 90
جدول (4-11) نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین t برای بررسی اختلاف بین نظرات مدیران و کارشناسان مرد و زن در ارتباط با اجرای بودجه ریزی عملیاتی 92
جدول(4-12) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 93
جدول(4-13) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای اولویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 94
جدول(4-14) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 95
جدول(4-15) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با میزان پذیرش
 بودجه ریزی عملیاتی 96
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار (4-1): توزیع فراوانی شرکت کنندگان در پژوهش 82
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

میکا اصطلاحی عمومی است که به گروهی از کانی های آلومینوسیلیکات با ساختار سیلیکات‌های صفحه ای گفته می‌شود که از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی مختلف تشکیل شده‌اند


مشخصات فایل
تعداد صفحات83
حجم11 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیصنایع و معادن

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان

بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

 
 مقدمه:
از سیلیکات‌های آبدار آلومینیوم وپتاسیم است که اغلب محتوی (Mg, Fe)  که رنگ ظاهری کانی را تیره می‌کنند است. در دستگاه کج لوزی (مونوکلینیک) متبلور می‌شود. دارای قابلیت ارتجاع وانعطاف است.از اقسامش میکای سفید (مسکوویت)که دارای پتاس و فاقد منیزیم وآهن است ومیکای سیاه(بیوتیت)که علاوه بر پتاس .منیزیم وآهن نیز دارد. HCl , H2SO4 بر میکای سفید بی اثر ولی بر میکای سیاه موثر است.کلریت (میکای سبز)که از تجزیه بیوتیت حاصل می‌شود.پگماتیت‌ها در عمق 7 تا 11 کیلومتری تشکیل شده‌اند. اکثراً واجد 2 نوع میکا و کا‌نی‌های فرعی نظیر گارنت، تورمالین، کیانیت، زیرکن، آپاتیت و مونازیت هستند. این گروه معمولاً به شکل پرشدگی شکستگی‌ها در سطح وسیعی توزیع شده است. پتانسیل اقتصادی این گروه بسیار کم و بندرت برای اورانیوم و عناصر کمیاب مقرون به صرفه اقتصادی است.
 
 
 
کلمات کلیدی:

میکا

مواد آلی پپتیدها

کانی های میکادار

سیلیکات‌های صفحه ای

کاربرد کلکتورهای مختلف

کانی های آلومینوسیلیکات

 
 

کانی های میکا :

میکا اصطلاحی عمومی است که به گروهی از کانی های آلومینوسیلیکات با ساختار سیلیکات‌های صفحه ای گفته می‌شود که از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی مختلف تشکیل شده‌اند. کانی‌های خانواده میکا شامل موسکوویت، بیوتیت، فلوگوپیت، لپیدولیت و ناترونیت می‌گردند.موسکوویت، مهمترین و فراوان‌ترین کانی صفحه‌ای به شمار می‌رود. موسکوویت ورقه ای در پگماتیت‌ها و نوع پولکی در گرانیت ، پگماتیت‌ها و شیست‌ها پیدا می‌شود. لیپدولیت در پگماتیت‌های غنی از لیتیوم تشکیل می‌شود. فلوگوپیت به صورت رگه‌ای و توده‌ای در پیروکسنیت‌ها و اسکارن‌های منیزیم‌دار گزارش شده است.
 
این گروه از کانی‌ها دارای ترکیبات مختلفی از سیلیکات آلومینیم آهن ، منیزیم و میکا هستند .حضور فلوئورین ، باریم ، منگنز و وانادیم نیز در این کانی‌ها گزارش شده است. از بین این کانی‌ها ، موسکوویت به خاطر خواص فیزیکی ، شیمیایی ، حرارتی و مکانیکی استثنایی که دارد ، در صنعت کاربرد فراوان دارد. ورمیکولیت و فلوگوپیت هم مانند میکا از اهمیت برخوردار هستند. از بیوتیت به ندرت در مصارف صنعتی استفاده می‌شود.از نظر کانی شناسی کانی‌های گروه میکا به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:
گروه اصلی میکا ، گروه میکاهای شکننده و گروه کلریتی. همه کانی‌های این گروه‌ها دارای ساختمان منوکلینیک هستند. ساختار میکا ترکیبی از دو لایه تتراهدرال سیلیکا و یک لایه اکتاهدرال مرکزی است.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول:کلیات 3
1-1 مقدمه: 4
1-2 کانی های میکا : 4
1-2-1 میکا از لحاظ نوع : 5
1-2-1-1 موسکوویت نوع صفحهای : 5
1-2-1-2 موسکوویت نوع پولکی : 5
1-2-2 میکا از لحاظ اقتصادی : 5
1-2-4 بیوتیت : 6
1-2-5 فلوگوپیت : 6
1-2-6 ورمیکولیت : 6
1-2-7 لپیدولیت : 7
1-3 مشخصات میکا : 8
1-4 روش‌های عمده استخراج میکا : 9
1-4-1 استخراج زیرزمینی : 9
1-4-2 استخراج روباز : 9

1-5 روشهای متداول فرآوری میکا : 10

1-6 ذخایر و پتانسیلهای عمده میکا در ایران: 10
1-7 کاربردهای عمده میکا: 11
1-7-1 جایگزین ها: 12
1-8 مصرف جهان: 12
 

فصل دوم:نیروهای جاذبه هیدروفوبیک در فیلم مایع غیر متقارن بین سطوح هیدروفیل و هیدروفوب میکا 12

2-1 مقدمه : 13
2-2 مشخصه‌های طرح کلی : 14
2-5 نتایج : 22
 

فصل سوم:آماده سازی تهیه جامدات متخلخل جدید از میکاهای فلوئوردار با استفاده از اسید 23

3-1 مقدمه : 24
3-2 آزمایش : 25
3-3 نتایج و بحث : 26
3-3-1 خصوصیاتِ پودرهای میکای فلوئور آلومین ستون دار : 26
جدول 3- 1 مشخصات میکای آلومین ستون دار 28
3-3-2 شکل گیری میان حفره و خصوصیات حفرة محصولات عملیات اسیدی: 28
3-3-3 مشاهدات TEM و SEM محصولات : 36
 

فصل چهارم:رفتار فیلم‌های آبی بر روی میکا 38

4-1 مقدمه : 39
4-2 سینتیک نازک شدن غشاء : 40
4-3 آزمایش : 42
4-3-1 مواد : 42
4-3-2 تعیین ضخامت سطح : 43
جدول 4-1 خواص فیزیکی واسط آبی 44
4-4 نتایج و بحث : 45
4-4-1 سینتیک غشاء نازک : 45
4-4-2 آزمایش معادلة رینولدز : 47
نتایج ممکنه شامل : 49
4-4-3 ضخامت غشاء تعادلی : 51
4-4-4 اثراتی فرای ناحیة خطی : 52
 

فصل پنجم:جدایش فیزیکی با استفاده از انتخاب و اتصال مواد آلی پپتیدها 54

5-1 مقدمه و زمینه : 55
5-2 روش آزمایش : 57
5-2-1 مواد : 57
5-2-2 روش بهینه سازی : 57
5-2-3 کاربرد فرا صوت به صورت یک مکمل مرحله شستشو در بیوپنینگ : 58
5-2-3-1شستشو وپیوند فاژ : 58
5-2-3-2 شستشوی شیمیایی : 58
5-2-3-3 شستشوی فیزیکی : 59
5-2-4 کاربرد شستشوی فیزیکی به صورت یک جایگزین شستشوی شیمیایی : 59
5-2-5 تجزیه متوالی : 60
5-2-7 تجزیة میکروسکوپی نیروی اتمی : 61
5-3 نتایج وبحث : 62
5-3-1 شستشوی فیزیکی به صورت دو مرحله مکمل شستشوی شیمیایی: 64
5-4 نتایج 68
 

فصل ششم:کاربرد کلکتورهای مختلف در فلوتاسیون فلدسپار ، میکا و ماسه کوارتزی 69

6-1 مقدمه : 70
6-2 تجربی : 70
6-2-1 مواد : 70
6-2-2 معرف‌های شیمیایی : 71
6-3 بحث و نتایج : 71
6-3-1 آزمایش‌های فلوتاسیون : 71
6-4 نتایج : 74
 
فصل هفتم:نتایج و پیشنهادات 75
مراجع : 1
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود