فیس فایل

فیس فایل

Facefile
فیس فایل

فیس فایل

Facefile

امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

هدف از این پایان نامه امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات151
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

امکان سنجی پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در موسسات آموزش عالی

 
 
 
 
 
چکیده: 
این تحقیق با هدف امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری  به عمل آمده است. به این منظور بر اساس مدل شه ((sheh ، طبقه بندی سه گانه ای از میزان توانایی (توانایی ارزیابی عملکرد، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی)، میزان اختیارات (اختیار سازمانی، اختیار قانونی و اختیار رویه ای) و  میزان پذیرش (پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری مورد بررسی قرار گرفت.
 
 تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، از نوع توصیفی- پیماشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معاونین دانشگاه، روسای دانشکده ها و مدیران و کارشناسان حسابداری و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری به تعداد 78 نفر بودند که با پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای میزان توانایی بودجه ریزی عملیاتی 0/85، میزان اختیارات 0/77 و میزان پذیرش بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری0/81محاسبه گردید. نتایج حاصل آزمون t تک گروه نشان داد، هر سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش (در سطح معنا داری 0.01>p ) برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های آزمون فریدمن، از میان عوامل مورد مطالعه؛ پذیرش مدیریتی، توانایی نیروی انسانی و توانایی فنی از مهم ترین عوامل استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این واحد، می باشند.  
 
 
 
واژگان کلیدی:
مدل شه
بودجه ریزی عملیاتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری
 
 
 
مقدمه:
طی سالهای  اخیر  فشارهای  فزایند ه ای  در  زمینه  نظارت مالی  بر  سازما ن ها، تقریبا   در  تمامی کشورهای جهان  به  چشم  می خورد.  این فشارها  ناشی از  محدودیت  منابع ،  افزایش حساسیت های جامعه و گرایش سیاستمداران  در جلب رضایت  مردم   به  منظور  ارائه  عملکرد  مثبت  در  جهت  کسب  مقبولیت، مشروعیت و پاسخگویی در راستای  بهبود  مدیریت  بر  منابع  مالی  بوده  است   . بسیاری  از  کشورهای توسعه یافته  و در حال توسعه  دنیا  در تلاشند  نظام بودجه ریزی خود را  در  یک  فرآیند  بهبود  یا  تغییر  به  یک نظام  عملکرد محور  یا  عملیاتی  که  در  آن  ارتباط  بین  اعتبارات  بودجه ای  و عملکرد  دستگاههای  اجرایی شفاف   و  قابل  درک  است،  نزدیکتر سازند  و از  این  طریق  پشتوانه  اطلاعاتی معتبر  و  قابل  اطمینانی  برای تصمیمات  بودجه ای فراهم آورند)حسن آبادی و نجارصراف، 1387). 
 
در واقع بودجه ریزی  عملیاتی، ابزار مدیریتی سودمندی به شمار می آید که  برای تولید  و  تبادل  اطلاعات  حال  و آتی  بر اساس شاخص ها و استانداردهای  عملکردی  به  منظور تنظیم بودجه برای برآورد و سنجش عملکرد سازمانها ضروری می باشد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز که  مسئول  کشف  و نشر دانش  و فراهم سازی آموزش  و  یادگیری عالی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کمک به توسعه جوامع هستند،  به عنوان یک نظام (سیستم) از چندین  زیر نظام تشکیل شده اند که  اساسی ترین نظام  مدیریتی آن  نظام  مالی است (ساکتی و سعیدی، 1386). استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در نظام مالی دانشگاه ها عوامل اثر بخشی و صرفه جویی را به  ابعاد  سنتی بودجه   ریزی  اضافه  می کند.
 
اهمیت موضوع فوق موجبات توجه و اصلاحات اخیر در نظام بودجه ای دانشگاه های کشور و حرکت به سوی بودجه عملیاتی را نشان می دهد. به طوری که در قانون برنامه چهارم توسعه، دانشگاه ها نه تنها باید نظام بودجه ریزی خود را از بودجه ریزی برنامه ای به بودجه ریزی عملیاتی تغییر دهند بلکه (در اجرای بند الف ماده 49 این قانون)، موسسه های آموزش عالی ملزم به تهیه بودجه عملیاتی به منظور دستیابی به بهای تمام شده فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تعیین هزینه سرانه دانشجو در رشته های مختلف به منظور تامین منابع مالی هستند.
از سوی دیگر به استناد این ماده، قانون برنامه چهارم توسعه کشور که اعتبارات هزینه ای دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی دولتی براساس قیمت تمام شده به آنها اختصاص خواهد یافت و با توجه به توسعه همه جانبه موسسه های آموزش عالی در کشور، نیاز به بهبود شیوه های کنترل و مدیریت منابع مالی در آن احساس بیشتری می شود. این امر می تواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاه ها به مقوله کارآیی و اثربخشی منابع مالی شود. تنها راه تحقق این اهداف استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی عنوان شده است. ویژگی و وجه تمایز این نظام از نظام بودجه ریزی موجود، تاکید روی اهداف، نتایج و محصول هر یک از اقلام هزینه ای و افزایش قدرت پاسخگویی دانشگاهها است.
 
 دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از موسسه های آموزش عالی از این امر مستثنی نمی باشد و تغییر در نظام بودجه ریزی این دانشگاه به مثابه سایر دانشگاه های کشور  امری  ضروری  به  نظر می آید .بر اساس این تحقیق در پی مشخص نمودن عوامل متعددی نظیر میزان شناخت و دانش مدیران و کارشناسان نسبت به این نظام و سایر عوامل انسانی و رفتاری مرتبط با استقرار بودجه عملیاتی و همچنین مشکلات و موانع و ظرفیت های  موجود برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی می باشد.
با توجه به مطالعات نظری و شرایط موجود در موسسه های آموزش عالی کشور می توان امکان استواری بودجه ریزی عملیاتی را در قالب سه عامل پذیرش، توانایی و اختیار تقسیم بندی نمود. عامل پذیرش شامل پذیرش سیاسی، پذیرش مدیریتی و پذیرش انگیزشی می باشد. عامل توانایی نیز از سه گروه توانایی فنی،توانایی ارزیابی عملکرد و توانایی انسانی تشکیل می گردد. همچنین عامل اختیار نیز شامل اختیار قانونی، اختیار رویه ای واختیار سازمانی می باشد. لذا در این تحقیق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری از بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب گردید تا امکان استقرار بودجه ریزی عملیاتی در این دانشگاه مورد مطالعه قرار گیرد.  
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) بیان مسئله تحقیق 2
1-2) اهمیت موضوع تحقیق 4
1-3) اهداف تحقیق  4
1-4) سئوالات و فرضیه های تحقیق 4
1-5) چارچوب نظری تحقیق
1-6) مدل تحقیق 
1-7)تعریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی
1-8) روش تحقیق
1-9) قلمرو تحقیق  
1-10) جامعه آماری مورد مطالعه و حجم نمونه 5
 
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: مبانی نظری تحقیق
2-1) تاریخچه بودجه
2-1-1) تعاریف بودجه
2-1-2) تعاریف بودجه از دیدگاه قانونی
2-1-3) مراحل بودجه ریزی در ایران
2-1-3-1) مرحله تهیه ، تنظیم و پیشنهاد بودجه
2-1-3-2) مرحله تصویب بودجه
2-1-3-3) مرحله اجرای بودجه
2-1-3-4) مرحله نظارت بر بودجه
2-1-4) بودجه ریزی برنامه ای
2-1-5) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  
2-1-5-1) نظام بودجه ریزی مدیریت بر مبنای هدف  در امریکا
2-1-6)نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر
2-1-7) مزایای بودجه ریزی بر مبنای صفر در مقایسه با بودجه ریزی سنتی
2-1-8) نظام بودجه ریزی بر مبنای صفر در امریکا
2-1-9) نظام بودجه ریزی افزایشی  22
2-1-10) مزایا و معایب بودجه ریزی افزایشی 38
2-2) بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-1) تعریف بودجه ریزی عملیاتی 39
2-2-2)تعریف بوجه عملیاتی از دیدگاه کمیسیون هوور 40
2-2-3) انواع بودجه ریزی عملیاتی 40
2-2-4) مبانی قانونی بودجه ریزی عملیاتی  41
2-2-5) اجرای بودجه عملیاتی 45
2-2-5-1) حسابداری قیمت تمام شده 46
2-2-5-2) روش اندازه گیری کار
2-2-6) تحقق بودجه ریزی عملیاتی 47
2-2-7) اهداف بودجه ریزی عملیاتی 49
2-2-8) ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی 50
2-2-9)  اصول و مفاهیم هزینه یابی محصول 51
2-2-10) فواید بودجه ریزی عملیاتی  54
2-2-11) الزامات بودجه ریزی عملیاتی 55
2-2-11-1) جلب موافقت و تعهد نقش آفرینان اصلی 55
2-2-11-2) تنظیم برنامه زمانی برای اجرا 55
2-2-11-3) تامین آموزشهای لازم  56
2-2-11-4) بررسی و توسعه برنامه های راهبردی 57
2-2-11-5) ایجاد سیستم اطلاعات و حسابداری قیمت تمام شده 58
2-2-11-6) ارزیابی عملکرد و گزارش نتایج 59
2-2-11-7) فراهم کردن زمینه های مدیریتی  60
2-2-11-8) اقدامات نهایی
2-2-12) موانع بودجه ریزی عملیاتی 
2-2-13) بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی
2-2-14) محاسبه هزینه تمام شده فعالیتهای موسسه های آموزش عالی
2-2-15) مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در موسسه های آموزش عالی 60
بخش دوم :  پیشینه تحقیق 70
2-3-1) پژوهش اول 70
2-3-2) پژوهش دوم 71
2-3-3) پژوهش سوم 72
2-3-4) پژوهش چهارم 73
 
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1) نوع مطالعه 76
3-2 )روش تحقیق  76
3-3) جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه 76
3-4) فرضیات تحقیق  77
3-5) ابزار گردآوری اطلاعات 77
3-5-1) مطالعه اسناد وکتابخانه ای  77
3-5-2) پرسشنامه 78
3-6)سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش 79
3-7) روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 80
3-7-1) آمارتوصیفی 80
3-7-2) آمار استنباطی  80
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1) مقدمه 82
4 -2) توصیف جمعیت شناختی پاسخگویان 82
4-2-1) توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش  82
4-2-2) سن پاسخگویان شرکت کنندگان در پژوهش 83
4-2-3) جنسیت شرکت  کنندگان در پژوهش 83
4-2-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84   
4-2-5) سابقه کار کارکنان شرکت کنندگان در پژوهش 84
4 -3) بررسی متغیر های مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 84
4-3-1)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی  84
4-3-2)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 85
4-3-3)بررسی توزیع فراوانی پاسخهای مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
4-3-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 88
4-4) آزمون فرضیات تحقیق 90
4-4-1)آزمون tتک نمونه ای  90
4-4-2)آزمون فریدمن  93
 
فصل پنجم: نتیجه گیری،بحث و پیشنهادها
5-1)مقدمه 98
5-2)خلاصه 98
5-3)یافته های حاصل از آمار توصیفی 100
5-4)بررسی آماری متغیرهای مرتبط با بودجه ریزی عملیاتی 101
5-5)یافته های حاصل از آمار استنباطی 102
5-6)بحث در مورد نتایج تحقیق 104
5-7)پیشنهادها 106
فهرست منابع 110
                                                
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (3-1): مشخصات پرسشنامه بر حسب شماره سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق 78
جدول(3-2): ضرایب پایایی پرسشنامه(آلفای کرونباخ)، برای متغیرهای پژوهش 79
جدول (4-1): توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش 82
جدول(4-2) توزیع فراوانی گروه های سنی پاسخگویان 83
جدول(4-3) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان 83
جدول(4-4) میزان تحصیلات پاسخگویان 84
جدول(4-5) توزیع فراوانی سابقه کار پاسخگویان 84
جدول(4-6 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 85
جدول(4-7 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 86
جدول(4-8 ) توزیع فراوانی پاسخ های مرتبط با پذیرش بودجه ریزی عملیاتی 87
جدول (4-9): تعداد،میانگین،میانه،مد، انحراف معیار، کجی، کشیدگی، بیشترین و کمترین نمره بودجه ریزی عملیاتی   88
 
جدول (4-10): نتایج آزمون t تک نمونه ای برای تأثیرگذاری عوامل بر بودجه ریزی عملیاتی 90
جدول (4-11) نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین t برای بررسی اختلاف بین نظرات مدیران و کارشناسان مرد و زن در ارتباط با اجرای بودجه ریزی عملیاتی 92
جدول(4-12) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 93
جدول(4-13) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای اولویت بندی پاسخ های مرتبط با توانایی بودجه ریزی عملیاتی 94
جدول(4-14) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با اختیارات بودجه ریزی عملیاتی 95
جدول(4-15) نتیجه حاصل از آزمون فریدمن، برای الویت بندی پاسخ های مرتبط با میزان پذیرش
 بودجه ریزی عملیاتی 96
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار (4-1): توزیع فراوانی شرکت کنندگان در پژوهش 82
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

در این پایان نامه امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس بصورت کامل و جامع بررسی شده است


مشخصات فایل
تعداد صفحات163
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی

امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس

 
 
 
 
 
چکیده:
مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگی های آن، امروزه سازمان های موفق به شدت احساس نیاز به بهره مندی از آن دارند.خلق دانش و نوآوری بخش مهمی از مزیت رقابتی سازمانها در اقتصاد مدرن تلقی می شوند. عصر امروزه عصر اقتصاد دانشی برپایه حرکت به سوی جهانی شدن است. مدیریت دانش عامل مهمی در این اقتصاد است چنانچه در نگرش های نوین امروزی ، کسب وکارهای گوناگون با توجه به شرایط خاص خود به مدیریت کردن دانش مورد نیازشان می پردازند. امروزه مدیریت دانش را ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیت رقابتی و مدیریت دارایی های دانشی آشکار و پنهان سازمانها میدانند. برای اعمال مدیریت دانش بصورت اثربخش، امکان سنجی پیاده سازی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین منظور در این تحقیق امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس بررسی شده است.
 
برای رسیدن به نتیجه نهایی در این تحقیق پس از نمونه-گیری، پرسشنامه های محقق ساخته بین 123 نفر از افراد جامعه توزیع گردید و داده های بدست آمده با استفاده از آزمون X2 و با استفاده از نرم افزار22 SPSS تحلیل گردید. برای این کار تک تک متغیرهای موجود در زیرساختارها و فرایندهای مدیریت دانش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان میدهند که این شرکت از هر جهتی(زیرساختارها و فرآیندهای مدیریت دانش) آماده پیاده سازی مدیریت دانش است. 
 
 
 
واژه های کلیدی:
مدیریت دانش
زیرساختارهای دانش
فرایندهای مدیریت دانش
فرهنگ سازمانی
ساختار سازمانی
منابع انسانی
فناوری اطلاعات
 
 
 
 
مقدمه
با گذر از اقتصاد سنتی مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش  به  یکی از دارایی های اساسی سازمانها تبدیل شده است و مدیریت آن امری ضروری به نظر می رسد. در اقتصاد نوین، دانش منبع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی است و سایر عوامل سنتی تولید مانند زمین، نیروی کار و سرمایه در مرتبه بعدی اهمیت  قراردارند. بر خلاف منابع سنتی تولید ،دانش منبعی است که در ذهن افراد قفل و مخفی شده است .خلق و تسهیم دانش فعالیت نا آشکاری است که نه قابل مشاهده است و نه با اجبار قابل دسترسی است(دراکر 1994) .
اگرچه دانش اعضای سازمان برای توسعه مبنای دانش سازمانی ، ضروری است ، دانش سازمان چیزی فراتر از مجموع ساده دانش افراد است . دانش سازمانی از طریق الگوهای تعاملی منحصر به فرد میان فناوری ها ، روش ها و افراد سازمان شکل می گیرد و به آسانی قابل تقلید توسط سازمان های دیگر نیست . وجود تعامل بین فناوری ها ، روش ها و افراد در سازمان نتایج و پیامدهای عمیقی برای مدیریت دانش دارد و این بدان علت است که الگوی تعاملی بین فناوری ها ، روش ها وافراد سازمان منحصر به فرد بوده ( مختص همان سازمان بوده ) و نمی توان به آسانی آن را در بازار به فروش گذاشت بنابراین قابل تقلید توسط سازمان های دیگر نیست (اسفیدانی، کرمی، 1383).
 
هنگامی که پای دانش در میان باشد ناخودآگاه صحبت از مدیریت دانش نیز ضروری میشود چراکه دانش موجود در سازمان باید به نحوی مدیریت شود که به سازمان در رسیدن به اهداف و مزیت رقابتی کمک کند. امروزه مدیریت دانش به یکی از مباحث با اهمیت در عرصه جهانی تبدیل شده است . در سال های اخیر ، شرکت های موفق، پیوستن به روند دانش را آغاز نموده و مفاهیمی چون کار دانشی ، نیروی دانشی ، سازمان های دانشی ومدیریت دانش از تشدید این روند خبر می دهند.
در زمان کنونی بیش از گذشته به سازمان ها به مثابه موتورهای دانشی نگریسته می شود که به توانمندی هایی در قالب دانش و مهارت نیاز داشته و از طریق فعالیت های مبتنی بر دانش ، به تولید و عرضه کالا می پردازند به این ترتیب ، مدیریت دانش ابزاری اساسی در کسب و کار برای شرکت هایی است که می خواهند در زمینه ایجاد نوآوری و تغییر ، قواعد بازی را به اراده خویش تغییر دهند . همچنین توانایی خلق آینده به جای پیش بینی و واکنش نسبت به آن از دیگر نتایجی است که استقرار سامانه های دانش با خود به ارمغان آورده است(اسفیدانی، کرمی، 1383). 
در واقع تاکید بر مدیریت دانش ، حاصل توسعه اقتصادی ، صنعتی و فرهنگی است . بسیاری از صاحبنظران اعتقاد دارند که اکنون بشر به عصر دانش گام نهاده است ، عصری که مبنای رقابت سازمان ها ، نه وابستگی به منابع طبیعی و یا بهره وری عملیاتی بلکه طراحی محصولات و خدمات متنوع و با کیفیت شده است . امروز،دانش در کنار سه منبع کار ، سرمایه و زمین که از ویژگی های جوامع کشاورزی و سرمایه ای بوده اند،در جوامع دانشی مطرح شده است(آزاد، شرافت، وکیلی، 1384). 
مدیریت دانش با نوآوری ها و ابداعات در مهارت های مدیریتی و یادگیری سازمانی نقاط مشترک بسیاری دارد. ابتدا مدیریت دانش بر سیستم های اطلاعاتی متمرکز بود و سپس نیروی خود را به سوی توسعه مدیریت و سرمایه فکری و مهارت های مدیریتی تغییر داد. با بررسی و تحلیل دانش و اهمیت ویژگی های آن در حیطه عملکرد سازمان ها ، می توان دریافت  که برخورداری  از دانش و اطلاعات به روز برای ادامه حیات سازمان ها به ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است . به خصوص اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد، این نتیجه حاصل می شود که جامعه فرا صنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوری های نیروافزا جای خود را به فناوری های دانش افزا می دهند.
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسأله  4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 5
1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق 7
1-5- اهداف مشخص تحقیق  7
1-5-1- هدف اصلی 7
1-5-2- اهداف ویژه  7
1-6-  سؤالات تحقیق 7
1-6-1- سؤال اصلی 7
1-6-2- سؤالات فرعی 8
1-7-  قلمرو تحقیق 8
1-7-1- قلمروموضوعی 8
1-7-2- قلمرومکانی 8
1-7-3- قلمرو زمانی 8
1-8-  تعریف مفهومی واژه ها 8
1-9-    تعریف عملیاتی واژه ها 10
1-10-  مراحل اجرایی تحقیق 11
 
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول: مبانی نظری و ادبیات تحقیق
2-1- مبانی نظری در خصوص مدیریت دانش 13
2-1-1- مقدمه 13
2-1-2- مفهوم مدیریت دانش 14
2-1-3- تاریخچه مدیریت دانش 15
2-1-4- اصول مدیریت دانش 16
2-1-5- تئوری های مدیریت دانش 18
2-1-5-1- تئوری مدیریت دانش جامع 18
2-1-5-2- تئوری مدیریت دانش تیمی 19
2-1-5-3- تئوری مدیرت دانش جامعه گرا 21
2-1-6- زیرساختارهای مدیریت دانش 22
2-1-6-1- منابع انسانی 25
2-1-6-2- فناوری اطلاعات 26
2-1-6-3- فرهنگ سازمانی 28
2-1-6-4- ساختار سازمانی 29
2-1-7- فرایند های مدیریت دانش 30
 2-1-8- فرایندهای لازم برای استقرار مدیریت دانش در سازمان 31
2-1-8-1- تولید دانش 32
2-1-8-2- کسب دانش 33
2-1-8-3- ذخیره سازی دانش 36
2-1-8-4- تسهیم و توزیع دانش 37
2-1-8-5- بکارگیری دانش 38
2-1-9- مدل های مدیریت دانش 39
2-1-9-1- مدل عمومی دانش در سازمان 40
2-1-9-2- مدل هیسیگ 41
2-1-9-3- مدل مک الروی 42
2-1-9-4- مدل بک من 42
2-1-9-5- مدل c7 43
2-1-9-6- مدل نوناکا و تاکوچی 44
بخش دوم: پیشینه تحقیق
2-2- پیشینه تحقیق در سطح بین الملل وایران 48
 2-2-1- درسطح ایران 49
2-2-2.درسطح بین الملل 53
 
فصل سوم: روش تحقیق
 3-1 مقدمه 59
3-2 روش تحقیق 60
 3-3 متغیرهای پژوهش 60
3-4 جامعه آماری 61
3-5 نمونه آماری 61
3-6 ابزارهای جمع آوری داده ها 62
3-7      روایی 64
3-8      پایایی 65
3-9 روش تجزیه وتحلیل داده ها 66
3-10  آزمون کای دو 67
3-11     نرم افزار spss 67
3-12     فرایند پژوهش 68
فصل چهارم: تحلیل اطلاعات
4-1 مقدمه 70
4-2 آمار توصیفی 71
4-2-1- ویژگی جامعه از لحاظ وضعیت جنسیتی 71
4-2-2- ویژگی جامعه از لحاظ وضعیت تحصیلی 71
4-5 آمار استنباطی 72
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
5-1 مقدمه 89
5-2 پژوهش در یک نگاه 90
5-3 بحث و نتیجه گیری 91
5-4- بررسی سئوالات تحقیق 93
5-4-1  سؤال اول تحقیق 93
5-4-2 سؤال دوم تحقیق 94
5-4-3  سؤال سوم تحقیق 95
5-4-4 سؤال چهارم تحقیق 95
5-4-5 سؤال پنجم تحقیق 96
5-4-6 سؤال ششم تحقیق 97
5-4-7 سؤال هفتم تحقیق 97
5-4-8 سؤال هشتم تحقیق 98
5-4-9 سؤال نهم تحقیق 98
5-5    پیشنهادات تحقیق 99
5-5-1 پیشنهادها برمبنای یافته های تحقیق 99
5-5-2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 100
5-6    محدودیتهای تحقیق 101
 
منابع
فهرست منابع فارسی 102
فهرست منابع انگلیسی 104
پیوست‌ها 107
 
 
فهرست جداول
جدول( 2-1): مجموعه تعاریف مدیریت دانش 14
جدول(2-2): تلاش های علمی جهت توسعه مدیریت دانش 16
جدول (2-3):تبادل دانش بین شکل های نهان و آشکار 46
جدول (3-1): تقسیمات روش تحقیق در پژوهش 60
جدول (3-2): تعداد جامعه آماری 61
جدول (3-3): صفات کیفی وارزشهای عددی گزینه های پرسشنامه 63
جدول (3-4): آلفای کرونباخ متعییرها به درصد 65
جدول(4-1): توزیع فراوانی افراد نمونه بر اساس جنسیت 71
جدول(4-2): توزیع فراوانی افراد نمونه بر اساس سطح تحصیلات 71
جدول(4-3): وضعیت کیفی پاسخ ها مربوط به نظام فناوری اطلاعات 74
 جدول(4-4): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر فناوری اطلاعات 74
 جدول(4-5): وضعیت کیفی پاسخ ها مربوط به ساختار سازمان 75
 جدول(4-6): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر ساختار سازمانی 76
 جدول(4-7): وضعیت کیفی پاسخ ها مربوط به فرهنگ سازمانی 77
جدول(4-8): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر فرهنگ سازمانی 77
 جدول(4-9): وضعیت کیفی پاسخ هامربوط به منابع انسانی 78
 جدول(4-10): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر منایع انسانی 78
 جدول(4-11): وضعیت کیفی پاسخ ها مربوط به تولید دانش 79
 جدول(4-12): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر تولید دانش 80
جدول(4-13): وضعیت کیفی پاسخ هامربوط به کسب دانش 81
 جدول(4-14): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر کسب دانش 81
 جدول(4-15): وضعیت کیفی پاسخ هامربوط به تسهیم و توزیع دانش 82
 جدول(4-16): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر تسهیم و توزیع دانش 82
 جدول(4-17): وضعیت کیفی پاسخ هامربوط به زمینه های به کارگیری دانش 83
جدول(4-18): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر به کارگیری دانش 84
 جدول(4-19): وضعیت کیفی پاسخ ها مربوط به ذخیره سازی دانش 85
 جدول(4-20): نتایج آزمون کای دو مربوط به متغیر ذخیره دانش 85
 جدول(4-21): مقایسه میانگین افراد جامعه از لحاظ وضعیت تحصیلات 86
جدول(5-1): خلاصه نتایج آزمون فرضیات(سؤال تحقیق)تحقیق 91
 
 
 
فهرست نمودارها
نمودار(1-1): روند اجرایی تحقیق 11
نمودار(3-1): روند اجرایی تحقیق 68
 
 
 
فهرست شکل ها
شکل(2-1): تئوری مدیریت دانش جامعه نگر 21
شکل (2-2): زیرساختارهای مدیریت دانش 23
شکل (2-3): فرایندهای استقرار مدیریت دانش 31
شکل (2-4): مدل عمومی دانش در سازمان 40
شکل (2-5): اجزای مدل هفت سی 43
شکل(2-6): مدل حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی 44
شکل(2- 7): نمایی از فرآیند تبدیل دانش 46
شکل (2-8):مدل مفهومی تحقیق 56
شکل (3-1): نقشه عملی تحقیق 68
شکل (4-1):مدل مفهومی تحقیق 73
 
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

ترجمه مقاله توانبخشی شناختی با کمک کامپیوتر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: نتایج یک آزمایش کنترل شده تصادفی multi-site


ترجمه مقاله توانبخشی شناختی با کمک کامپیوتر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: نتایج یک آزمایش کنترل شده تصادفی multi-site با پیگیری شش ماهه بیمار

ترجمه این مقاله در 12 صفحه ورد است فایل دانلودی مقاله پس از خرید شامل فایل ورد و پی دی اف ترجمه و فایل اصلی مقاله به زبان انگلیسی است

دانلود ترجمه مقاله توانبخشی شناختی با کمک کامپیوتر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: نتایج یک آزمایش کنترل شده تصادفی multi-site با پیگیری شش ماهه بیمار

ترجمه مقاله توانبخشی شناختی با کمک کامپیوتر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نتایج یک آزمایش کنترل شده تصادفی multisite با پیگیری شش ماهه بیمار
ترجمه مقاله
ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی
مولتیپل اسکلروزیس
توانبخشی شناختی
آزمایش تصادفی کنترل شده
ترجمه مقاله Computerassisted cognitive rehabilitation in persons with multiple
sclerosis Results
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1312 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

Computer-assisted cognitive rehabilitation in persons with multiple sclerosis: Results of a multi-site randomized controlled trial with six month follow-up

a b s t r a c t
Background: The effects of multiple sclerosis (MS) on cognition have gained increasing recognition as
one of the major disabling symptoms of the disease. Despite the prevalence of these symptoms and their
impact on quality of life, limited attention has been given to strategies that might help manage the
cognitive changes commonly experienced by persons with MS.
Objective: The primary purpose of this study was to determine the effectiveness of a novel computerassisted
cognitive rehabilitation intervention MAPSS-MS (Memory, Attention, Problem Solving Skills in
MS) in a multi-site trial with persons with MS.
Methods: Persons with MS (N ¼ 183) with cognitive concerns were randomly assigned to either the 8-
week MAPSS-MS intervention or usual care plus freely available computer games. Participants
completed self-report and performance measures of cognitive functioning, compensatory strategies and
depression at baseline, immediately after the MAPSS-MS intervention, and three and six months postintervention.
Changes in study outcomes were analyzed using intention to treat methodology, ANOVA
with repeated measures, and ANCOVA.
Results: Both groups improved significantly on all outcome measures. The intervention group outperformed
the comparison group on all measures, and there were statistically significant differences on
selected measures.
Conclusion: Findings suggest that MAPSS-MS is a feasible intervention that could be broadly implemented
in community settings. It has been shown to be modestly successful in improving cognitive
functioning.

Keywords:
Multiple sclerosis
Cognitive rehabilitation
Randomized controlled trial

ترجمه چکیده:

چکیده

سابقه: اثرات مولتیپل اسکلروزیس (MS) بر روی شناخت، به عنوان یکی از نشانه های بزرگ ناتوانی بیماری شناخته شده است. علیرغم شیوع این علائم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی، توجه محدود به استراتژیهایی که ممکن است به مدیریت تغییرات شناختی کمک کند، معمولا توسط افراد مبتلا به MS تجربه می شود.

هدف: هدف اصلی این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله یک MAPSS-MS (حافظه، توجه، مهاترهای حل مسئله در MS) جدید توانبخشی شناختی مبتنی بر کامپیوتر در یک آزمایش multi-site با افراد مبتلا به MS است.

روش ها: افراد مبتلا به MS (N = 183) با نگرانی های شناختی به طور تصادفی به دو گروه مداخله MAPSS-MS، 8 هفته ای و یا مراقبت های معمول به همراه بازی های کامپیوتری آزادانه اختصاص داده شدند. شرکت کنندگان، خودآزمائی و اقدامات عملکرد شناختی، استراتژی های جبرانی و افسردگی در شروع را، بلافاصله بعد از مداخله MAPSS-MS و سه و شش ماه پس از مداخله تکمیل کردند.

تغییرات در نتایج مطالعه با استفاده از هدف درمان روش شناسی، آنالیز واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های تکراری و ANCOVA ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: هر دو گروه به طور معنی داری بر روی تمام مقادیر نتیجه، بهبود یافتند. گروه مداخله ای از گروه مقایسه ای بر روی همه اندازه گیری ها برتر بود و اختلاف آماری در اندازه گیری های انتخاب شده وجود داشت.

نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که MAPSS-MS یک مداخله عملی است که می تواند به طور گسترده ای در محیط های اجتماعی اجرا شود. نشان داده شده است که در بهبود عملکرد شناختی موفق بوده است.

کلمات کلیدی:

مولتیپل اسکلروزیس، توانبخشی شناختی، آزمایش تصادفی کنترل شده

دانلود ترجمه مقاله توانبخشی شناختی با کمک کامپیوتر در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: نتایج یک آزمایش کنترل شده تصادفی multi-site با پیگیری شش ماهه بیمار

ترجمه مقاله حفظ صفت لیپوزومها: اثرات ترکیب لیپید، پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم


ترجمه مقاله حفظ صفت لیپوزومها: اثرات ترکیب لیپید، پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم

ترجمه این مقاله در 17 صفحه ورد است فایل دانلودی پس از خرید شامل فایل ورد و پی دی اف ترجمه و فایل اصلی مقاله به زبان انگلیسی است

دانلود ترجمه مقاله حفظ صفت لیپوزومها: اثرات ترکیب لیپید، پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم

ترجمه مقاله Peritoneal retention of liposomes Effects of lipid composition PEG coating 
and liposome charge
ترجمه مقاله حفظ صفت لیپوزومها اثرات ترکیب لیپید
 پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم
ترکیب لیپوزوم
شارژ لیپوزوم
پوشش PEG
TcHMPAO
حفظ صفات
توزیع بافت
ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی
ترجمه مقاله
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1159 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

Peritoneal retention of liposomes: Effects of lipid composition, PEG coating and
liposome charge

b s t r a c t

Keywords:
Liposome composition
Liposome charge
PEG coating
99mTc-HMPAO
Peritoneal retention
Tissue distribution
In the treatment of peritoneal carcinomatosis, systemic chemotherapy is not quite effective due to the poor
penetration of cytotoxic agents into the peritoneal cavity, whereas intraperitoneal administration of
chemotherapeutic agents is generally accompanied by quick absorption of the free drug from the
peritoneum. Local delivery of drugs with controlled-release delivery systems like liposomes could provide
sustained, elevated drug levels and reduce local and systemic toxicity. In order to achieve an ameliorated
liposomal formulation that results in higher peritoneal levels of the drug and retention, vesicles composed of
different phospholipid compositions (distearoyl [DSPC]; dipalmitoyl [DPPC]; or dimiristoylphosphatidylcholine
[DMPC]) and various charges (neutral; negative, containing distearoylphosphatidylglycerol [DSPG];
or positive, containing dioleyloxy trimethylammonium propane [DOTAP]) were prepared at two sizes of
100 and 1000 nm. The effect of surface hydrophilicity was also investigated by incorporating PEG into the
DSPC-containing neutral and charged liposomes. Liposomes were labeled with 99mTc and injected
into mouse peritoneum. Mice were then sacrificed at eight different time points, and the percentage of
injected radiolabel in the peritoneal cavity and the tissue distribution in terms of the percent of the injected
dose/gram of tissue (%ID/g) were obtained.
The ratio of the peritoneal AUC to the free label ranged from a minimum of 4.95 for DMPC/CHOL (cholesterol)
100 nm vesicles to a maximum of 24.99 for DSPC/CHOL/DOTAP 1000 nm (DOTAP 1000) vesicles. These last
positively charged vesicles had the greatest peritoneal level; moreover, their level remained constant at
approximately 25% of the injected dose from 2 to 48 h. Among the conventional (i.e., without PEG) 100 nm
liposomes, the positively charged vesicles again showed the greatest retention. Incorporation of PEG at this size
into the lipid structures augmented the peritoneal level, particularly for negatively charged liposomes. The
positively charged PEGylated vesicles (DOTAP/PEG 100) had the second-greatest peritoneal level after DOTAP
1000; however, their peritoneal-to-blood AUC ratio was low (3.05).
Overall, among the different liposomal formulations, the positively charged conventional liposomes (100 and
1000 nm) provided greater peritoneal levels and retention. DOTAP/PEG100 may also be a more efficient
formulation because this formulation can provide a high level of anticancer drug into the peritoneal cavity and
also can passively target the primary tumor

ترجمه چکیده مقاله:

حفظ صفت لیپوزومها: اثرات ترکیب لیپید، پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم

کلمات کلیدی:

ترکیب لیپوزوم، شارژ لیپوزوم، پوشش PEG، Tc-HMPAO، حفظ صفات، توزیع بافت

چکیده

در درمان کارسینوماتوسیس صفاقی، شیمی درمانی سیستمیک با توجه به نفوذ ضعیف عوامل سایتوتوکسیک به داخل حفره صفاق، کاملا موثر نیست در حالی که مدیریت صفاق داخلی عوامل شیمی درمانی به طور کلی توسط جذب سریعاز مواد مخدر به صورت رایگان همراه صفاق می باشد. تحویل محلی داروها با تحویل سیستمهای انتشار کنترل شده مانند لیپوزوم می تواند به صورت پایدار ارائه شود، سطوح دارویی و کاهش سمیت موضعی و سیستمیک را ارزیابی کند. به منظور دستیابی به یک فرمولاسیون لیپوزومی بهبودیافته که منجر به سطوح صفاقی بالاتر دارو و احتباس می شود، وزیکول متشکل از ترکیب های مختلف فسفولیپیید (دیستروی [DSPC]؛ دیپلومیتوی [DPPC]؛ یا  [DPPC؛ یا دیمیستیل فسفاتیدیل کولاین [DMPC] و بارهای الکتریکی مختلف [خنثی؛ منفی؛ حاوی دیستروی فسفاتیدیدل گلیسرول [DSPG]؛ یا مثبت شامل دیولیلوکسی تریمتیل آمونیوم پروپان [DOTAP]) که در دو اندازه 100 و 100 نانومتر آماده می شوند. تاثیر سطح آب دوستی نیز با ترکیب در لیپوزوم های باردار و لیپوزوم های خنثی DSPC بررسی می شود.

 لیپوزوم ها با TC، 99m برچسب گذاری می شوند و در پریتونئوم موش قرار می گیرند. موش ها سپس در هشت زمان مختلف کشته می شوند، و درصد برچسب رادیویی تزریق شده در حفره صفاقی و توزیع بافت، از نظر درصد تزریق دوز/گرم از بافت (%ID/G) بدست می آید.

نسبت AUC صفاقی به برچسب گذاری آزاد در بازه زمانی از حداقل 4.95 برای DMPC / CHOL (کلسترول) 100 نانومتر وسیله برای حداکثر 24.99 برای DSPC/CHOL/DOTAP، 1000 نانومتر وزیکول (DOTAP 1000) می باشد.

این آخرین وزیکول بارمثبت سطح صفاقی بود. علاوه بر این، سطح آنها در تقریبا 25%  دوز تزریق شده از 2 تا 48 ساعت ثابت باقی مانده است. در میان 100 نانومتر متداول لیپوزوم (بعنوان مثال، بدون PEG)، وزیکول بار مثبت دوباره بزرگترین احتباس را نشان داد. ترکیب PEG در این اندازه در ساختارهای لیپید سطح صفاقی را تقویت می کند، بویژه برای لیپوزومی که بار منفی دارد. بار مثبت وزیکول PEG شده (DOTAP/PEG 100) دومین سطح بزرگ را پس از 1000 DOTAP دارد، با این حال، نسبت AUC صفاقی-به-خون  در آنها پایین بود (3.05). به طور کلی، در میمان فرمولاسیون لیپوزومی متفاوت، لیپوزوم های بار مثبت معمولی (100 و 1000 نانومتر) سطوح بزرگتری را نمایش می دهند و حفظ بیشتری را ارائه می کنند. همچنین اگر DOTAP/PEG100 یک فرمولاسیون متفاوت می باشد زیرا این فرمولاسیون می تواند سطح بالایی از داروی ضدسرطان را در داخل حفره صفاقی فراهم کند و همچنین می تواند به صورت منفعلانه تومور اولیه را هدف قرار دهد.

دانلود ترجمه مقاله حفظ صفت لیپوزومها: اثرات ترکیب لیپید، پوشش PEG و بار الکتریکی لیپوزوم

ترجمه مقاله شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی


ترجمه مقاله شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی

ترجمه این مقاله در 7 صفحه در قالب ورد می باشد فایل دانلودی مقاله پس از خرید شامل فایل ورد و پی دی اف مقاله و فایل اصلی مقاله به زبان انگلیسی است

دانلود ترجمه مقاله شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی

شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی
ترجمه مقاله شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی
اهداف اجرای ارگونومیک
روش دلفی فازی
برنامه ارگونومی
ترجمه مقاله
ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی
ترجمه مقاله Identification of the Ergonomic Inter
دسته بندی بهداشت عمومی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1369 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 7

Identification of the Ergonomic Interventions Goals from the Viewpoint of Ergonomics Experts of Iran using Fuzzy Delphi Method

ABSTRACT
One of the most important elements of successful implementation and management an ergonomics program in
an organization is to have suitable goals. In any industry, the goals of ergonomic interventions should be
known and understood to determine their benefits. This study aimed to identify and determine the most
important goals of ergonomic interventions from the perspective of experts of Iran in the industries using
fuzzy Delphi method. In this qualitative study, which is carried out in 2016, the viewpoints of ergonomics
experts of Iran were collected during the three-phase fuzzy Delphi through a series of questionnaires. The data
was analyzed using content analysis and fuzzy logic. The ergonomics experts have identified eight criteria as
the goals of ergonomic interventions which include increasing employee productivity, reducing staff fatigue,
promoting physical health, increasing safety, enhancing job satisfaction, improving the quality of products or
services, reducing compensation costs and increasing immaterial value and reputation of organizations. The
first five criteria with an average of more than 70% agreement have been reached a consensus by the experts.
"Increasing productivity", "reducing fatigue" and "improving physical health" are the most important goals of
ergonomic interventions considered as ergonomic criteria to evaluate an ergonomics program. The viewpoints
of the Iranian ergonomics experts had a lot in common and were really close to the global approach based on
International Ergonomics Association definition of ergonomics and human factors.
KEYWORDS: Goals of ergonomic interventions, Fuzzy Delphi method, Ergonomics program

 

ترجمه چکیده:

شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی

مجتبی احمدی، سید ابوالفضل ذاکرانی، حامد سلمان زاده، علیرضا مرتضی پور

چکیده

یکی از مهمترین عناصر اجرای موفقیت آمیز و مدیریت یک برنامه ارگونومی در یک سازمان، داشتن اهداف مناسب است. در هر صنعت، اهداف اجرایی ارگونومی باید شناخته شود و برای تعیین منافع انها درک شود. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تعیین اهداف مهم اجرایی ارگونومی از منظر کارشناسان ایران در صنایع با استفاده از روش دلفی فازی انجام می شود. در این پژوهش کیفی ، که در سال 2016 انجام شده است، دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران در طول سه مرحله دلفی فازی از طریق یک سری پرسشنامه جمع آوری شد. این داده ها، با استفاده از تجزیه و تحلیل محتوا و منطق فازی تحلیل شد. کارشناسان ارگونومی هشت معیار را به عنوان اهداف اجرایی ارگونومی شناسایی کردند که شامل افزایش بهره وری کارکنان، کاهش خستگی کارکنان، ارتقاء سلامت جسمی، افزایش ایمنی، افزایش رضایت شغلی، بهبود کیفیت محصولات و یا خدمات، کاهش هزینه های جبران خسارت و افزایش ارزش غیر مادی و شهرت سازمان می شود.

پنج معیار اول به طور میانگین به شرایط بیش از 70٪  اجماع توسط کارشناسان رسیده است. "افزایش بهره وری"، "کاهش خستگی" و "بهبود سلامت جسمی" از اهداف مهم اجرای ارگونومی به عنوان معیار ارگونومی، برای ارزیابی یک برنامه ارگونومی در نظر گرفته می شود. دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایرانی اشتراک زیادی دارد و واقعا نزدیک به رویکرد جهانی مبتنی بر تعریف انجمن ارگونومی بین المللی از ارگونومی و عوامل انسانی می باشد.

کلمات کلیدی: اهداف اجرای ارگونومیک، روش دلفی فازی، برنامه ارگونومی

دانلود ترجمه مقاله شناسایی اهداف اجرایی ارگونومیک از دیدگاه کارشناسان ارگونومی ایران با استفاده از روش دلفی فازی